Record Details

Психологічні характеристики студентів у набутті досвіду дистанційного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727528/
 
Title Психологічні характеристики студентів у набутті досвіду дистанційного навчання
Психологические характеристики студентов приобретающих опыт дистанционного обучения
Psychological characteristics of students in gaining distance learning experience
 
Creator Зазимко, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Дослідження спрямоване на визначення психологічних характеристик студентів, що сприяють набуттю успішного досвіду дистанційного навчання. Актуальність дослідження зумовлена появою якісно нової форми дистанційного навчання, яка зорієнтована на врахування індивідуальних особливостей тих, хто навчається. З іншого боку, виходячи з положення, що результати навчання (компетентності) студентів формуються при конструюванні ними власного особистісного досвіду, то організація навчального процесу повинна ґрунтуватися на тих психологічних характеристиках студентів, які сприяють успішному оволодінню досвідом дистанційного навчання та мають свої особливості у порівнянні з очним.
За результатами емпіричного дослідження визначено продуктивні та стагнуючі особистісні й когнітивні характеристики студентів у набутті досвіду дистанційного навчання. До особистісних характеристик, що сприяють успішному оволодінню досвіду дистанційного навчання, в першу чергу, належать: самостійність, незалежність у судженнях, наполегливість, комунікабельність, уважність у стосунках з іншими. Особистісними характеристиками, що зумовлюють труднощі у навчанні є: сором’язливість, тривожність та піддатливість до різноманітних впливів; замкнутість, байдужість, ригідність і суворість в оцінці інших, скептицизм у взаємодії, поєднаний з дипломатичністю, розважливістю, сентиментальністю. Показано, що особливої значимості при дистанційному оволодінні досвідом мають сформовані процеси розуміння та інтерпретації тексту, зокрема, уміння виділяти основну його проблему, дискусійні питання, а також здатність на доосмислення текстового матеріалу.
Дослідженням також встановлено, що повернення до типового очного навчання збіднить процес оволодіння знаннями та отримання досвіду в тих студентів, у яких успішність за час дистанційного навчання у порівнянні з попереднім очним залишилась на тому рівні чи підвищилась. Тому, прерогативою для студентів з різною динамікою успішності та відмінними особистісними характеристиками є комбінована форма навчання. Врахування визначених особистісних характеристик в організації навчального процесу буде сприяти підвищенню результативності навчання студентів.
Исследование направлено на определение психологических характеристик студентов, благоприятствующих обретению успешного опыта дистанционного обучения. Актуальность исследования обусловлена появлением качественно новой формы дистанционного обучения, которая ориентирована на учет индивидуальных особенностей обучающихся. С другой стороны, исходя из положения, что результаты обучения (компетентности) студентов формируются при конструировании ими собственного личного опыта, организация учебного процесса должны основываться на тех психологических характеристиках студентов, которые способствуют успешному овладению опытом дистанционного обучения и имеют свои особенности по сравнению с очным. .
По результатам эмпирического исследования определены продуктивные и стагнирующие личностные и когнитивные характеристики студентов в приобретении опыта дистанционного обучения. К личностным характеристикам, способствующим успешному овладению опытом дистанционного обучения, в первую очередь относятся: самостоятельность, независимость в суждениях, настойчивость, коммуникабельность, внимательность в отношениях с другими. Личными характеристиками, обуславливающими трудности в обучении являются: застенчивость, тревожность и податливость к различным воздействиям; замкнутость, безразличие, ригидность и строгость в оценке других, скептицизм во взаимодействии, соединенный с дипломатичностью, рассудительностью, сентиментальностью. Показано, что особую значимость при дистанционном овладении опытом имеют сложившиеся процессы понимания и интерпретации текста, в частности, умение выделять основную его проблему, дискуссионные вопросы, а также способность к доосмыслению текстового материала.
Исследованием также установлено, что возвращение к типичному очному обучению обедняет процесс овладения знаниями и получения опыта у тех студентов, у которых успеваемость за время дистанционного обучения по сравнению с предыдущим очным осталась на уровне или повысилась. Поэтому прерогативой для студентов с разной динамикой успеваемости и отличными личностными характеристиками является комбинированная форма обучения. Учет определенных личностных характеристик организации учебного процесса будет способствовать повышению результативности обучения студентов.
The article deals with the process of objectification of replicative forms of everyday life in life stories of young people. Taking into account that social samples of the project-guidelines of self-development of the personality are set in the replication formations of the culture of everyday life, the formation of the mechanism of their narrativization at the youthful age is analyzed. It is noted that these replicative forms may be a way of narrative implementation, and narrativization, in turn, sets the boundaries of their existence in individual experience. The place of short generalizing narratives, which combine individual history with a cultural myth, is determined. Narrativization which is based on reflection, due to the transgressive function and interpenetrability of the meanings of individual and sociocultural experiences, enriches and expands both experiences. The main types of practices of narrativization of replicative forms of everyday culture are defined: the adaptive practices, the practices of self-alterations and the practices of interpretive enrichment. Individual practices of narrativization determine the orientation of a personal project. The article also points out the opportunity of methodological definition of these types of practices and the prospect of studying the process of technologizing the personal self-design of young people as the reproducibility of practices of narrativization of replicative forms of everyday culture.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, ЖДУ ім. І.Франка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727528/1/APP_2_2021_74_88.pdf
- Зазимко, О.В. (2021) Psychological characteristics of students in gaining distance learning experience Актуальні проблеми психології: Том: Психологічна герменевтика, 13 (2). pp. 74-88. ISSN 2072-4772