Record Details

Current state and prospects of distance learning development in Ukraine

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726948/
http://ceur-ws.org/Vol-2898/paper01.pdf
 
Title Current state and prospects of distance learning development in Ukraine
Сучасний стан та перспективи розвитку дистанційного навчання в Україні
 
Creator Mintii, I.S.
Vakaliuk, Tetiana
Ivanova, Svitlana M.
Chernysh, Oksana A.
Hryshchenko, Svitlana
Semerikov, Serhiy O.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
37 Education
 
Description The article presents a thorough literature review and highlights the main stages in the development
of distance learning in Ukraine. Moreover, the paper suggests the periodization of distance learning.
Research data on distance learning peculiarities in Ukraine during and before the pandemic make it
possible to outline the main problems faced by higher education institutions’ (HEIs) teachers and students.
Therefore, the study emphasizes common problems, namely hardware/software issues, poor Internet
connectivity, lack of students’ self-discipline and self-organization, absence of live communication,
insufficient digital literacy skills etc. The paper analyzes the benefits of MOOCs that aim at digital
competence development. It presents the results of students’ survey on qualitative changes in distance
learning organization in 2020–2021 academic year compared to 2019–2020 academic year. The results
prove that in current academic year, distance learning is better organized due to a sufficient structure of
distance learning courses, the use of one platform for the whole educational institution, higher teachers’
digital competence, the use of various resources etc.
У статті представлено ретельний огляд літератури та висвітлено основні етапи розвитку дистанційного навчання в Україні. Крім того, у статті пропонується періодизація дистанційного навчання. Дані досліджень особливостей дистанційного навчання в Україні під час та до пандемії дають змогу окреслити основні проблеми, з якими стикаються викладачі та студенти вищих навчальних закладів. Тому дослідження підкреслює загальні проблеми, а саме: проблеми апаратного/програмного забезпечення, погане підключення до Інтернету, відсутність самодисципліни та самоорганізації учнів, відсутність живого спілкування, недостатні навички цифрової грамотності тощо. У статті аналізуються переваги МООК, які на розвиток цифрової компетентності. У ньому представлені результати опитування студентів щодо якісних змін у організації дистанційного навчання у 2020–2021 навчальному році порівняно з 2019–2020 навчальним роком. Результати доводять, що в поточному навчальному році дистанційне навчання краще організовано через достатню структуру курсів дистанційного навчання, використання однієї платформи для всього навчального закладу, вищу цифрову компетентність викладачів, використання різноманітних ресурсів тощо.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726948/1/paper01.pdf
- Mintii, I.S. (orcid.org/0000-0003-3586-4311 <http://orcid.org/0000-0003-3586-4311>), Vakaliuk, Tetiana (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>), Ivanova, Svitlana M. (orcid.org/0000-0002-3613-9202 <http://orcid.org/0000-0002-3613-9202>), Chernysh, Oksana A. (orcid.org/0000-0002-2010-200X <http://orcid.org/0000-0002-2010-200X>), Hryshchenko, Svitlana (orcid.org/0000-0003-4957-0904 <http://orcid.org/0000-0003-4957-0904>) and Semerikov, Serhiy O. (orcid.org/0000-0003-0789-0272 <http://orcid.org/0000-0003-0789-0272>) (2021) Current state and prospects of distance learning development in Ukraine Proceedings of the 4th International Workshop on Augmented Reality in Education (AREdu 2021) Kryvyi Rih, Ukraine, May 11, 2021 (2898). pp. 41-55. ISSN 1613-0073