Record Details

Структурно-процесуальна модель наративного конструювання досвіду особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727495/
 
Title Структурно-процесуальна модель наративного конструювання досвіду особистості
Структурно-процессуальная модель нарративного конструирования опыта личности
Structural-procedural model of narrative construction of personality’s experience
 
Creator Рудницька, Світлана Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
 
Description У статті представлено структурно-процесуальну модель наративного конструювання досвіду особистості та схарактеризовано її основні компоненти: стратегії і механізми наративного конструювання досвіду та відповідні конфігурації зовнішнього і внутрішнього контекстів особистості, рівні сформованості інтерпретаційних процесів і критерії їх визначення, когнітивні та метакогнітивні підпроцеси наративного конструювання досвіду особистості.
У контексті психолого-герменевтичного підходу обґрунтовано, що особливості перебігу когнітивних і метакогнітивних процесів особистості зумовлюють різні конфігурації співвідношень внутрішнього та зовнішнього контекстів, що, у свою чергу, визначає основні рівні сформованості інтерпретаційних процесів особистості: передсмисловий, смисловий і метасмисловий. Визначено, що на передсмисловому рівні, стратегія наративного конструювання досвіду особистості є стагнуючою, а провідним механізмом наративного конструювання досвіду постає процес квазіінтерпретації, зумовлений жорсткою фіксацією тексту особистості щодо одного з контекстів (зовнішньо-контекстуальна або внутрішньо-контекстуальна домінанта). Як основний механізм наративного конструювання досвіду на смисловому рівні виділено інтерпретацію із застосуванням запозичених соціокультурних схем, що визначається неузгодженістю контекстів: дезінтеграцією зовнішніх контекстів, інфантилізмом внутрішнього контексту, поляризацією зовнішнього і внутрішнього контекстів. На метасмисловому рівні провідним механізмом наративного конструювання досвіду є створення власних інтерпретаційних схем, що здійснюється в процесі діалогу з Іншим. Показано, що сформованість інтерпретаційних процесів на смисловому і метасмисловому рівнях визначає розвиваючі стратегії дискурсивного конструювання досвіду особистості.
В статье представлена структурно-процессуальная модель нарративного конструирования опыта личности и охарактеризованы ее основные компоненты: стратегии и механизмы нарративного конструирования опыта и соответствующие конфигурации внешнего и внутреннего контекстов личности, уровни сформированности интерпретационных процессов и критерии их определения, когнитивные и метакогнитивные подпроцессы.
В контексте психолого-герменевтического подхода обосновано, что особенности течения когнитивных и метакогнитивных процессов личности обуславливают различные конфигурации соотношения внутреннего и внешнего контекстов, что, в свою очередь, определяет основные уровни сформированности интерпретационных процессов личности: предсмысленный, смысловой и метасмысловый. Определено, что на предсмысловом уровне, стратегия нарративного конструирования опыта личности стагнирующая, а ведущим механизмом нарративного конструирования опыта является процесс квазиинтерпретации, обусловленный жесткой фиксацией текста личности в одном из контекстов (внешне-контекстуальная или внутриконтекстуальная доминанта). В качестве основного механизма нарративного конструирования опыта на смысловом уровне выделена интерпретация с применением заимствованных социокультурных схем, определяемая несогласованностью контекстов: дезинтеграцией внешних контекстов, инфантилизмом внутреннего контекста, поляризацией внешнего и внутреннего контекстов. На метасмысловом уровне ведущим механизмом нарративного конструирования опыта является создание собственных интерпретационных схем, осуществляемых в процессе диалога с Другим. Показано, что сформированность интерпретационных действий на смысловом и метасмысловом уровнях описывает развивающие стратегии дискурсивного конструирования опыта личности.
The article deals with a structural-procedural model of narrative construction of personality’s experience and characterizes its main components: strategies and mechanisms of narrative construction of experience and corresponding configurations of external and internal contexts of personality, levels of formation of interpretive processes and criteria for their definition, cognitive and metacognitive subprocesses of narrative construction of personality’s experience.
In the context of psychological-hermeneutic approach it is proved that the features of course of cognitive and metacognitive processes of personality determine various configurations of correspondence of internal and external contexts, which in turn determines the basic levels of formation of interpretative processes of personality: pre-semantic, semantic and meta-semantic. It is determined, that the strategy of narrative construction of personality’s experience on the pre-semantic level is stagnant, and the leading mechanism of narrative construction of experience is the process of quasi-interpretation conditioned by a rigid fixation of a personality’s text on one of the contexts (extra-contextual or intra-contextual dominant). As a main mechanism of narrative construction of experience on the semantic level the author highlights the interpretation with a use of adopted socio-cultural schemes, which is determined by inconsistency of contexts: disintegration of external contexts, infantilism of internal context, polarization of external and internal contexts. The leading mechanism of narrative construction of experience on the meta-semantic level is the creation of own interpretive schemes, which is carried out in the process of dialogue with the Other. The article shows that the formation of interpretive processes on the semantic and metasemantic levels determines the developing strategies of discursive construction of personality’s experience.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, ЖДУ ім. І.Франка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727495/1/APP_2_2021_4_25.pdf
- Рудницька, Світлана Юріївна (2021) Structural-procedural model of narrative construction of personality’s experience Актуальні проблеми психології. Том: Психологічна герменевтика, 13 (2). pp. 4-25. ISSN 2072-4772