Record Details

Сутність неформальної освіти педагогів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727324/
 
Title Сутність неформальної освіти педагогів
The essence of non-formal education of teachers
 
Creator Піддячий, Володимир Миколайович
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Зважаючи на підвищення темпів створення нових знань і технологій, а також вимог щодо їх швидкого опанування виникає потреба у посиленні уваги до гнучкості освіти педагогів та її адаптації до нових умов та потреба життя. У середовищі фахівців вже давно побутує думка, що набуті компетентності впродовж навчання у закладі вищої освіти потребують постійного оновлення впродовж життя та професійної діяльності. Разом із цим близько 20% професійних знань застарівають щороку і потребують оновлення. За деякими професіями зниження рівня компетентності фахівця більш ніж у двічі настає приблизно через 3-5 років. У зв’язку з цим виникає потреба у створенні умов для здобуття педагогами освіти впродовж життя. Концепція «освіти впродовж життя» була оприлюднена у 80-х роках ХХ ст.. Згодом у 1996 р. міністрами держав Організації економічної співпраці та розвитку вона була визнана як мета освітньої політики. Серед основних принципів концепції «освіти впродовж життя» виокремлюють: забезпечення неперервного доступу освіти з метою формування та оновлення необхідних компетентностей; інвестування у розвиток людських ресурсів; використання інноваційних методів учіння та викладання тощо.
Given the increasing pace of creation of new knowledge and technologies, as well as the requirements for their rapid acquisition, there is a need to increase attention to the flexibility of teacher education and its adaptation to new conditions and the need for life. There has long been an opinion among specialists that the competencies acquired during their studies at a higher education institution need constant updating throughout life and professional activity. At the same time, about 20% of professional knowledge becomes obsolete every year and needs to be updated. In some professions, the reduction of the level of competence of a specialist more than twice occurs in about 3-5 years. As a result, there is a need to create the conditions for teachers to receive lifelong learning. The concept of "lifelong learning" was promulgated in the 80s of the twentieth century. Later in 1996, the ministers of the Organization for Economic Cooperation and Development recognized it as a goal of educational policy. Among the main principles of the concept of "lifelong learning" are: ensuring continuous access to education in order to form and update the necessary competencies; investing in human resources development; use of innovative methods of teaching and learning, etc.
 
Publisher Посвіт
Poswit
 
Date 2021
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727324/1/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B4%D1%8F%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%92.%D0%9C._%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf
- Піддячий, Володимир Миколайович (orcid.org/0000-0002-8596-6749 <http://orcid.org/0000-0002-8596-6749>) (2021) The essence of non-formal education of teachers In: Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том Х: Ефекти участі в розвитку науки та освіти на відстані Poswit, м. Конін, Польща – м. Ужгород, Україна – м. Херсон, Україна, pp. 167-169. ISBN 978-617-8003-18-0