Record Details

Методи розвитку андрагогічної компетентсті педагогів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727323/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/17_46_2021/pedagog/Bulletin_17_46_Pedagogika_Piddiachyi.pdf
10.32405/2218‐7650‐2021‐17(46)‐123‐145
 
Title Методи розвитку андрагогічної компетентсті педагогів
Methods of development of andragogical competence of teachers
Методы развития андрагогический компетентсти педагогов
 
Creator Піддячий, Володимир Миколайович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглянуто методи розвитку андрагогічної компетентсті педагогів у контексті формальної та неформальної освіти. Зазначено, що розвиток андрагогічної компетентності є складовою професіоналізації педагогів і може відбуватися у різних формах (дуальній, інституційній, на роботі тощо) через: участь у вебінарах, майстер-класах, семінарах, сертифікаційних програмах, тренінгах; навчання за освітньою програмою; стажування тощо. Визначено, що для успішного виконання професійної діяльності педагогу важливо здійснювати безперервне навчання, яке сприяє адаптації до динамічних змін середовища. Зазначено, що розвиток андрагогічної компетентності є складовою неперервного навчання педагога, що передбачає поступове оновлення знань, умінь, навичок, професійних якостей та здобуття досвіду життєдіяльності. Виокремлено, що у навчальному процесі доцільно враховувати такі особливості дорослої людини, як накопичений життєвий досвід, критичне сприйняття інформації, прагнення до самостійності у навчанні та залучені до його організації, надання переваги прикладному аспекту навчання тощо. Визначено, що застосування андрагогічного підходу до навчання дорослих сприятиме підвищенню його ефективності на засадах надання науково-методичної підтримки щодо використання особистісних переваг та запобіганню негативних явищ навчального процесу. Зазначено, що безперервний професійний розвиток педагогів передбачає набуття компетентностей пов’язаних із андрогогікою, технологіями електронного навчання, медіа грамотності, інформаційної та кібербезпеки. Закцентовано на доцільності розвитку андрагогічної компетентності на рівні формальної, неформальної та інформальної освіти.
The article considers the methods of enhancing teachers’ andragogical competence in formal and non-formal education. It is highlighted that enhancing andragogical competence is a component of teachers’ professionalization and it can take various forms (dual, institutional, work forms, etc.) through: participation in webinars, workshops, seminars, certification programs, trainings; trainings held in compliance with the educational program; internships, etc. It is determined that for the successful professional activity of a teacher it is important to carry out continuous training, which promotes adaptation to dynamic changes in the environment. It is noted that enhancing andragogical competence is a component of continuous teachers’ training, which involves the gradual renewal of knowledge, skills, abilities, professional qualities and life experience. It is emphasized that in the educational process it is advisable to take into account such features of an adult as accumulated life experience, critical perception of information, the desire for independence in learning and involvement in its organization, giving preference to the applied aspect of learning, etc. It is determined that the application of the andragogical approach to adult learning will increase its effectiveness by means of providing scientific and methodological support which is aimed for the use of personal preferences and prevention of negative phenomena in the educational process. It is noted that the continuous professional development of teachers involves the competencies related to androgyny, e-learning technologies, media literacy, information and cybersecurity. Emphasis is placed on the expediency of developing andragogical competence at the level of formal, non-formal and informal education.
В статье рассмотрены методы развития андрагогический компетентсти педагогов в контексте формального и неформального образования. Отмечено, что развитие андрагогический компетентности является составной частью профессионализации педагогов и может происходить в разных формах (дуальной, институциональной, на работе и т.п.) через: участие в вебинарах, мастер-классах, семинарах, сертификационных программах, тренингах; обучение по образовательной программе; стажировку и тому подобное. Определено, что для успешного выполнения профессиональной деятельности педагогу важно осуществлять непрерывное обучение, которое способствует адаптации к динамическим изменениям среды. Отмечено, что развитие андрагогический компетентности является составной частью непрерывного обучения педагога, предусматривает постепенное обновление знаний, умений, навыков, профессионально-личностных качеств и опыта. Выделено, что в учебном процессе целесообразно учитывать такие особенности взрослого человека, как накопленный жизненный опыт, критическое восприятие информации, стремление к самостоятельности в учебе и вовлечение в его организацию, предпочтение прикладному аспекту обучения и тому подобное. Акцентировано на том, что профессиональное развитие направлено на личностную самореализацию и являются важными факторами профессионального роста педагога. Определено, что применение андрагогический подхода к обучению взрослых будет способствовать повышению его эффективности на основе предоставления научно-методической поддержки по использованию личностных предпочтений и предотвращению негативных явлений учебного процесса. Отмечено, что непрерывное профессиональное развитие педагогов предусматривает приобретение компетенций связанных с андрагогикой, технологиями электронного обучения, медиа грамотности, информационной и кибербезопасности. Обращено внимание на целесообразность развития андрагогической компетентности на уровне формального, неформального и информального образования.
 
Publisher Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727323/1/Bulletin_17_46_Pedagogika_Piddiachyi.pdf
- Піддячий, Володимир Миколайович (orcid.org/0000-0002-8596-6749 <http://orcid.org/0000-0002-8596-6749>) (2021) Methods of development of andragogical competence of teachers Bulletin of Postgraduate education (Educational Sciences Series), 17 (46). pp. 123-145. ISSN 2218-7650
10.32405/2218‐7650‐2021‐17(46)‐123‐145