Record Details

Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727321/
https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/mystets-ka-osvitnia-haluz/
 
Title Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти
Модельная учебная программа «Искусство. 5-6 классы» (интегрированный курс) для учреждений общего среднего образования
Model curriculum "Art. Grades 5-6" (integrated course) for general secondary education institutions
 
Creator Комаровська, О.А.
Лємєшева, Н.А.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Універсальна природа мистецтва створює безмежні можливості духовного розвитку особистості, яка його пізнає.
Адже мистецтво як специфічна форма естетичної свідомості є надзвичайно чутливим в реагуванні на всі прояви життя в
різноманітті художніх образів, які здатні втілювати будь-які теми і проблеми, що важливі для людини впродовж століть.
Занурення в мистецтво задіює в людині всі пізнавальні процеси – емоції і почуття, пам’ять, увагу, фантазію, інтелект, мислення в широкому розумінні, пробуджує творчі сили. Завдяки унікальності художніх образів і художній емпатії мистецтво впливає на розкриття креативності особистості в усіх сферах знання. Мистецькі твори є неповторним підґрунтям для занурення в минуле і для прогнозування майбутнього, для пізнання світу та ідентифікації свого «Я» в ньому, перетворюють людину і духовно збагачують її життя.
Универсальная природа искусства создает безграничные возможности духовного развития личности, которая его познает. Ведь искусство как специфическая форма эстетического сознания является чрезвычайно чувствительным в реагировании на все проявления жизни в многообразии художественных образов, которые способны воплощать любые темы и проблемы, которые важны для человека на протяжении веков. Погружение в искусство задействует в человеке все познавательные процессы - эмоции и чувства, память, внимание, фантазию, интеллект, мышление в широком понимании, пробуждает творческие силы. Благодаря уникальности художественных образов и художественный емпатії искусство влияет на раскрытие креативности личности во всех сферах знания. Художественные произведения являются неповторимой почвой для погружения в прошлое и для прогнозирования будущего, для познания мира и идентификации своего "Я" в нем, превращают человека и духовно обогащают ее жизнь.
Universal nature of art creates boundless possibilities of spiritual development of personality that cognizes him. In fact an art as specific form of aesthetic consciousness is extraordinarily sensible in reacting on all displays of life in the variety of images, that is able to incarnate any themes and problems that is important for a man during centuries. Immersion in an art involves in a man all cognitive processes - emotions and feelings, memory, attention, fantasy, intellect, thinking in the wide understanding, wakes up creative forces. Due to the unicity of images and an artistic емпатії art influences on opening of creativity of personality in all spheres of knowledge. Artistic works are unique soil for immersion in the past and for prognostication future, for cognition of the world and authentication of the "Я" in him, convert a man and spiritually enrich her life.
 
Publisher Інститут модернізації змісту освіти
 
Date 2021
 
Type Teaching Resource
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727321/1/Mystetstvo_5-6-kl_Komarovska_Lyemesheva__1.pdf
- Комаровська, О.А. (orcid.org/0000-0002-3679-9673 <http://orcid.org/0000-0002-3679-9673>) and Лємєшева, Н.А. (2021) Model curriculum "Art. Grades 5-6" (integrated course) for general secondary education institutions [Teaching Resource]