Record Details

Формування поняття про індивідуальне мовлення персонажів на уроках української літератури в гімназії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727318/
http://www.aphn-journal.in.ua/archive/40_2021/part_3/32.pdf
10.24919/2308-4863/40-3-30
 
Title Формування поняття про індивідуальне мовлення персонажів на уроках української літератури в гімназії
Formation of the concept of individual speech of characters in the lessons of Ukrainian literature in the gymnasium
 
Creator Слижук, Олеся Алімівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті розкривається один із аспектів шкільної системи теоретико-літературних понять. Розкрито роль ідіолекту персонажів як одного із засобів їх характеротворення. Визначено значення індивідуального мовлення персонажів для становлення жанрово-стильових особливостей художнього твору. Під час аналізу образів пер-сонажів, особливо епічних творів, обов’язковим є розгляд мовлення головних героїв, його детальна характерис-тика, розкриття його ролі у вираженні їхніх психологічних особливостей, ціннісних орієнтирів, духовного світу.
Окреслено основні лінії комплексного підходу до розвитку аналітико-синтетичних умінь учнів здійснювати лінг-вістичний аналіз художнього тексту. У шкільному курсі української літератури знайомство з мовленням автора
та ідіолектом персонажів відбувається у 5 класі. Їх особливості пов’язані з жанрово-стильовою специфікою
літературних творів, на прикладі яких гімназисти знайомляться із цими поняттями. Визначено, що комуні-кативний потенціал літературного твору для підлітково-юнацького кола читання найбільш яскраво транслюється за посередництвом підліткового ідіолекту. Спостереження за особливостями індивідуального мовлення персонажів продовжується у процесі текстуального вивчення і класичних, і сучасних літературних творів та на уроках позакласного читання. Найефективнішим буде розуміння ідіолекту персонажів, близьких школярам за віком, інтересами й темами для спілкування. Проаналізовано комунікативний потенціал мовленнєвих осо-бливостей підліткового мовлення на прикладі повістей Дари Корній із серії «Зворотний бік». Головна героїня творів – дівчина-підліток із типовими для сучасного молодого покоління уподобаннями, емоціями, світобачен-ням. Усе це яскраво відображене в її індивідуальному мовленні: мовних зворотах, жаргонізмах, сталих виразах. Звертаючи увагу школярів на мовленнєві конструкції, якими послуговується головна героїня, не коментуємо їх нормативність чи ненормативність з погляду слововживання, адже для первинного сприйняття художнього
тексту важлива асиміляція загальних вражень про твір, а не власне вузькі мовленнєві конструкти у яких вона виявляється. Визначено необхідність синтезу лінгвістичних та літературознавчих підходів до аналізу ідіостилю автора та індивідуального мовлення персонажів як його складника.
The article reveals one of the aspects of the school system of theoretical and literary concepts. The role of the idiolect of the characters as one of the means of their characterization is revealed. The significance of individual speech of characters for the formation of genre and style features of a work of art is determined. When analyzing the images of characters, especially epic works, it is necessary to consider the speech of the main characters, its detailed characteristics, the disclosure of its role in expressing their psychological characteristics, values, spiritual world. The main lines of a comprehensive approach to the development of analytical and synthetic skills of students to carry out linguistic analysis of literary texts are outlined. In the school course of Ukrainian literature, acquaintance with the author's speech and the idiolect of the characters takes place in the 5th grade. Their features are related to the genre and style specifics of literary works, on the example of which high school students get acquainted with these concepts. It is determined that the communicative potential of a literary work for the adolescent reading circle is most vividly transmitted through the teenagers’ idiolect. Observation of the peculiarities of the individual speech of the characters continues in the procesof of textual study of both classical and modern literary works and in extracurricular reading lessons. The most effective will be to understand the idiolect of characters close to students in age, interests, and topics for communication. Dara Korniy analyzes the communicative potential of speech features of teenagers’ speech on the example of stories from the series «Reverse side». The main character of the works is a teenage girl with typical of the modern young generation's preferences, emotions, worldview. All this is clearly reflected in her individual speech: language inversions, jargon, constant expressions. Paying students' attention to the speech constructions used by the main character, we do not comment on their normative / non-normative in terms of word usage, because for the initial perception of the literary text it is important to assimilate general impressions of the work, not the narrow speech constructs. The necessity of synthesis of linguistic and literary approaches to the analysis of the diastyle by author and individual speech of the characters as its component is determined.
 
Publisher Гельветика
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727318/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D1%83%D0%BA.pdf
- Слижук, Олеся Алімівна (orcid.org/0000-0002-7696-6157 <http://orcid.org/0000-0002-7696-6157>) (2021) Formation of the concept of individual speech of characters in the lessons of Ukrainian literature in the gymnasium Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 3 (40). pp. 188-193. ISSN 2308-4855
10.24919/2308-4863/40-3-30
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.24919/2308-4863/40-3-30