Record Details

Інтерсуб’єктна взаємодія з дорослим у дошкільників із затримкою психічного розвитку: психологічний ракурс

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727281/
http://habitus.od.ua/27-2021
10.32843/2663-5208.2021.27.25
 
Title Інтерсуб’єктна взаємодія з дорослим у дошкільників із затримкою психічного розвитку: психологічний ракурс
Intersubjective interaction with adult in preschoolers with mental developmental delay: psychological perspective
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
Кобильченко, В.В.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Визначено, що інтерсуб’єктний компонент розкривається в інформаційному та почасти, смисловому спілкуванні з Іншим у соціумі, що задіюється в інтерсуб’єктному типі взаємодій і взаємин із дорослими й однолітками. У статті теоретично й експериментально обґрунтовуються психологічні особливості інтерсуб’єктної взаємодії з дорослим у дошкільників із затримкою психічного розвитку. Висвітлено зміст інтерсуб’
єктивної взаємодії, яка постає як символічне та ціннісно-смислове проникнення суб’єктів один в одного, що є моделлю усвідомленої і осмисленої комунікативної діяльності у вимірі Я – Інший (Я – Інший Я). Розкрито зміст та запропоновано огляд досліджень, у яких обґрунтовуються особливості генези інтерсуб’єктної взаємодії з дорослим у дошкільників в умовах типового та затриманого психічного розвитку. Виявлено особливості інтерсуб’єктного компонента комунікативної діяльності у взаємодії з дорослими. У більшості дошкільників із затримкою психічного розвитку провідною формою спілкування є ситуативно-ділова, що в разі нормативного розвитку характерна для дітей раннього віку. Діти, у яких переважали ділові контакти, характеризувалися зверненням по допомогу, підтримку. Водночас діти задовольнялися недиференційованою оцінкою дорослого. Виявлено, що за показником ставлення до вихователя можемо простежити переважання в дітей із затримкою психічного розвитку середнього та старшого дошкільного віку суперечливого та позитивного ставлення. Натомість серед дітей із типовим психофізичним розвитком середнього та старшого дошкільного віку типами ставлення, що переважають, до вихователя є позитивний та рівний типи ставлення. Вказані особливості свідчать про те, що, імовірно, відсоток дітей із затримкою психічного розвитку з переважанням суперечливого ставлення
до вихователя порівняно з дітьми з типовим психофізичним розвитком пов’язаний із тим, що структура стосунків цих родин зумовлена неналежною професійною компетентністю вихователя-дефектолога у сфері взаємодії із сім’ями дошкільників із затримкою психічного розвитку.
The authors substantiate that the structural-levelled structure of communicative activities can be rep¬resented as functioning of four components: motivational, inter-subjects, semantic and reflective. The inter-subjects component is revealed during informational and, partially, meaning communications with the Other in society; this component is activated at inter-subjects interactions and relationships with adults and peers. The article reveals theoretically and experimentally the psychological characteristics of mentally retarded preschoolers’ inter-subjects interactions with adults. We have determined that inter-subjects interactions appears as subjects’ symbolic and value-semantic penetration of into each other, as conscious and meaningful communicative activities on the plane of I – the Other (I – Other I). We have revealed the content of children’s inter-subjects interactions with adults and reviewed researches on their genesis at preschool children with typical and delayed mental development. The peculiarities of the inter-subjects component of communicative activities with adults are revealed. The leading communicative form for the vast majority of children with developmental delay (DD) was situational, matter-of-fact; this form is typical for younger children with typical psychological development (TPD). DD preschoolers’ contacts were mainly matter-of-fact. Such children were characterized by seeking help and support. At the same time, these children were satisfied with an adult’s undifferentiated assessment. As for the indicator of attitudes to an educator, we saw mainly contradictory and positive attitudes of middle and senior DD preschoolers. In contrast, middle and senior TPD preschoolers had mainly positive or balanced attitudes to their educator. These data and high percentage of DD children with conflicting attitudes to their educator compared to TPD children demonstrated that, probably, relations in DD children’s families were influenced by insufficient professional competence of the educator – special-needs expert who worked with preschoolers’ families.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727281/1/%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%2C%20%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%86%D0%9D%D0%A2%D0%95%D0%A0%D0%A1%D0%A3%D0%91%D0%84%D0%9A%D0%A2%20%D0%92%D0%97%20%D0%93%D0%B0%D0%B1%D1%96%D1%82%D1%83%D1%81.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0003-2021-7453 <http://orcid.org/0000-0003-2021-7453>) and Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2021) Intersubjective interaction with adult in preschoolers with mental developmental delay: psychological perspective Габітус (27). pp. 145-150. ISSN 2663-6085
10.32843/2663-5208.2021.27.25
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-5208.2021.27.25