Record Details

Персоналії зарубіжних реформаторів кінця ХІХ – початку ХХ століття електронного ресурсу «Видатні педагоги України та світу» як джерело досвіду освітніх перетворень

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726317/
http://www.innovpedagogy.od.ua/34-1
10.32843/2663-6085/2021/34-1.4
 
Title Персоналії зарубіжних реформаторів кінця ХІХ – початку ХХ століття електронного ресурсу «Видатні педагоги України та світу» як джерело досвіду освітніх перетворень
Personalities of Foreign Reformers of the Late XIX – Early XX Century of the Electronic Resource “Outstanding Teachers of Ukraine and the World” as a Source of Experience of Educational Transformations
 
Creator Хопта, Світлана Михайлівна
Демида, Є. Ф.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті крізь призму історико-бібліографічних досліджень подано детальну характеристику змісту та наповнення рубрик персоналій зарубіжних педагогів-реформаторів кінця ХІХ – початку ХХ століття електронного інформаційно-бібліографічного ресурсу «Видатні педагоги України та світу»: Георга Кершенштейнера, Марії Монтессорі, Вільгельма Лая, Селестена Френе, Джона Дьюї, Людвіга Ґурліта та Роберта Зейделя. В електронному ресурсі, розміщеному на веб-порталі Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського (ДНПБ) продемонстровано життєвий шлях і науковий доробок педагогів-реформаторів. Подано детальну характеристику розділів сторінок: «Біографія», «Бібліографія праць», «Бібліографія публікацій про життя та діяльність», «Повнотекстові документи», «Фотогалерея», «Навчальні заклади, які працюють за системою педагога», «Заклади, яким присвоєно ім’я педагога» тощо. З’ясовано, що ідеї педагогів-реформаторів проникають у сучасний освітній процес України, зокрема в нову українську школу, і стають як основою сучасних принципів навчання та виховання, так і вектором педагогічного руху. Під-креслено, що вивчення, переосмислення та перепрочитання реформаторського вчення стало актуальним серед дослідників сьогодення. Доведено, що інформаційно-бібліографічний ресурс «Видатні педагоги України та світу» є своєрідною педагогічною плат-формою, джерелом інформації в навчанні та викладанні педагогічних наук, зокрема історії педагогіки, забезпечуючи науковців, викладачів, здобувачів освіти відомостями про ті чи інші педагогічні процеси, персоналії, події. Унаочнено, що ресурс розкриває фонди ДНПБ, Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, Національної історичної бібліотеки України, Наукової бібліотеки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова та інших книгозбірень, Педагогічного музею НАПН України, спрямовує до відповідних джерел в онлайн-бібліотеки Google Книги, онлайн-бібліотеки європейських країн. Закцентовано, що надалі інформаційно-бібліографічний ресурс «Видатні педагоги України та світу» поповниться новими персоналіями педагогів-реформаторів (Жан Овід Декролі, Генріх Шарельман), розроблення котрих заплановано в межах наукової теми.
The article provides a detailed description of the content and the replenishment of the headings through the prism of historical and bibliographic research of individual biographies of the foreign reformist teachers of the late XIX-early XX centuries of the electronic resource “Outstanding Teachers of Ukraine and the World”: Georg Kerschensteiner, Maria Montessori, Wilhelm August Lay, Célestin Freinet, John Dewey, Ludwig Gurlitt and Robert Seidel. The electronic resource, posted on the web portal of V. O. Sukhomlynskyi State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine (SSPL), demonstrates the life and scientific achievements of teachers-reformers. A detailed characteristics of the chapters is given: “Biography”, “Bibliography of Works”, “Bibliography of Publications about Life and Activity”, “Full-text Documents”, “Photo Gallery”, “Educational Institutions that Work According to the Teacher's System”, “Institutions to which the Teacher's Name is Dedicated”, etc. It is found out that the ideas of the analyzed reformist teachers (ideas of freedom, dignity, child-centeredness, humanism) enter the modern educational process of Ukraine, in particular the new Ukrainian school, and become the basis of modern principles of teaching and upbringing, the vector of the pedagogical movement. It is emphasized why the study, rethinking and re-reading of the reformist teaching has become relevant among of the modern researchers. It is proved that the information and bibliographic resource “Outstanding Teachers of Ukraine and the World” is a sort of pedagogical platform, a sources of information in is a source of information in the teaching and learning of pedagogical sciences, in particular the history of pedagogy, providing scientists, teachers, students with information about certain pedagogical pro-cesses, personalities, events. It is demonstrated that the resource reveals the funds of SSPL, V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, the National Historical Library of Ukraine, the Scientific Library of M. P. Drahomanov National Pedagogical University and other book collections, Pedagogical Museum of the NAPS of Ukraine, directs to relevant sources in the online library of Google Books, to online libraries of European countries. It is emphasized that in future, the information and bibliographic resource “Outstanding Teachers of Ukraine and the World” will be replenished with new personalities (Jean Ovid Decrolli, Heinrich Charelman), which development are planned as part of the scientific topic for 2021.
 
Publisher Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726317/1/6.pdf
- Хопта, Світлана Михайлівна (orcid.org/0000-0002-5876-8587 <http://orcid.org/0000-0002-5876-8587>) and Демида, Є. Ф. (2021) Personalities of Foreign Reformers of the Late XIX – Early XX Century of the Electronic Resource “Outstanding Teachers of Ukraine and the World” as a Source of Experience of Educational Transformations Інноваційна педагогіка, 1 (34). pp. 23-30. ISSN 2663-6085
10.32843/2663-6085/2021/34-1.4
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-6085/2021/34-1.4