Record Details

Методичні особливості формування ключових понять механіки в процесі розв’язування задач учнями основної школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726314/
 
Title Методичні особливості формування ключових понять механіки в процесі розв’язування задач учнями основної школи
Methodological features of formation key concepts of mechanics in the process of solving problems by primary school students
Методические особенности формирования ключевых понятий механики в процесе решения задач учащимися основной школы
 
Creator Мельник, Ю.С.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті здійснено аналіз актуальних досліджень питань розвитку методики навчання механічних явищ в основній школі. Зазначено, що в процесі вивчення розділу механіки закладаються основи знань про фізичні явища і процеси – учні усвідомлюють їх сутність, оволодівають професійною термінологією, методами наукового пізнання, у них розвиваються експериментальні вміння й дослідницькі навички, формуються ключові поняття. Поняття – основний засіб формування і накопичення досягнутого людиною наукового і практичного досвіду. У базовому курсі фізики вивчаються різні види наукових понять – речовина і поле, властивості і стани матеріальних об’єктів, фізичні величини та ін.
Доведено, що розв’язування задач використовується як метод засвоєння, закріплення, перевірки й контролю теоретичних знань, засіб набуття наскрізних умінь, навичок професійного самовизначення, розвитку ключових компетентностей.
The analysis of actual researches of questions development methodology studies of the mechanical phenomena at basic school is carried out in the article. It is marked that in the process of study of division of mechanics of basis of knowledge about the physical phenomena and processes mortgaged – students realize their essence, by professional terminology, seize the methods of scientific cognition, experimental abilities and research skills develop for them, key concepts are formed. A concept is basic means of forming and accumulation attained of scientific and practical experience a man. In the base course of physics the different types of scientific concepts are studied is a substance and field, properties and states of material objects, physical sizes and other. The physical concepts, laws and theories, are set forth for ideal physical processes or phenomena that the models of objects of the real world are. With the aim of perfection of educational process on the basis of application of task approach in every division of course physics the system of the special level tasks is created, maintenance of that answers the aims of base secondary education and is to the interesting and accessible students, corresponding methods and methods of their untiing are worked out, educational activity is built in form raising and untiing of educational-cognitive tasks. It is well-proven that untiing of tasks is used as a method of mastering, fixing, verification and control of theoretical knowledge, means of acquisition of through abilities, skills of professional self-determination, development of key компетентностей. The successful untiing of tasks needs both certain and generalized knowledge, abilities and skills of students. Basis of the generalized knowledge is presented by the fundamental concepts of methodological character, among that: the physical "phenomenon", "law", "system", "model", "size", "cooperation", "ideal objects and processes", "state of the physical system" and others like that.
The general algorithm of untiing of far of calculable physical tasks will point: analysis of condition and it evident interpretation; stowage of equalizations, that link physical sizes that in number characterize the prospected phenomenon; untiing of the system of equalizations is in relation to the sought after size; analysis of authenticity of the got result.
В статье осуществлен анализ актуальных исследований вопросов развития методики обучения механических явлений в основной школе. Отмечено, что в процессе изучения раздела механики закладываются основы знаний о физических явлениях и процессах – ученики осознают их сущность, овладевают профессиональной терминологией, методами научного познания, у них развиваются экспериментальные умения и исследовательские навыки, формируются ключевые понятия. Понятие – основное средство формирования и накопления достигнутого человеком научного и практического опыта. В базовом курсе физики изучаются различные виды научных понятий – вещество и поле, свойства и состояние материальных объектов, физические величины и др.
Доказано, что решение задач используется в качестве метода усвоения, закрепления, проверки и контроля теоретических знаний, средства приобретения сквозных умений, навыков профессионального самоопределения, развития ключевых компетентностей.
 
Publisher РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726314/1/%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Мельник, Ю.С. (orcid.org/0000-0002-1268-6199 <http://orcid.org/0000-0002-1268-6199>) (2021) Methodological features of formation key concepts of mechanics in the process of solving problems by primary school students Наукові записки, 4 (198). pp. 136-140. ISSN 2521–1919