Record Details

Дидактичні особливості конструювання змісту навчання механічних явищ у підручнику фізики 7-го класу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726194/
http://ipvid.org.ua/vypusk-26/Zmist26.php
10.32405/2411‐1309‐2021‐26‐143‐153
 
Title Дидактичні особливості конструювання змісту навчання механічних явищ у підручнику фізики 7-го класу
Didactics features of constructing maintenance study mechanical phenomena are in textbook of physics for 7 class
Дидактичные особенности конструирования содержания изучения механических явлений в учебнике физики 7-го класса
 
Creator Мельник, Ю.С.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Компетентнісний потенціал природничої освітньої галузі визначено Державним стандартом базової середньої освіти, у якому відображено базові знання, наскрізні вміння, обов’язкові результати навчання та орієнтири їхнього оцінювання. У сучасних умовах підручник фізики стає інструментом управління освітньою діяльністю учнів, навігатором у динамічних інформаційних потоках, засобом включення суб’єктів освітнього процесу до інформаційного середовища. У статті визначено дидактичні особливості конструювання змісту навчання механічних явищ у підручнику фізики 7-го класу. Обґрунтовано, що саме підручник нового покоління, зміст та методичний апарат якого створено на засадах компетентнісного, особистісно орієнтованого й діяльнісного підходів, має стати важливим засобом формування ключових та предметної компетентностей з фізики.
The competence potential of natural educational industry certainly by the State standard of base secondary education, in that base knowledge, through abilities, obligatory results of studies and reference-points of their evaluation, are represented. In modern terms the textbook of physics becomes the instrument of management of students educational activity, by a navigator in dynamic dataflows, by the means of including of subjects educational process to the infomedia. A textbook is the original complex informative model of educational process, that represents an aim and maintenance of studies, didactics principles, technology of mastering of knowledge. It at the same time is the transmitter of maintenance of physical education, and reference-point of process of it active mastering. Gradually the functions of textbook will be distributed between the elements of methodical complex: by manuals (by paper electronic, network resources), collections of tasks, working notebooks, test tasks, reference books, physical reading-books by methodical recommendations for a teacher and others like that. Such structure of methodical complex is predefined by a tendency to the system, hierarchicalness and exposures of specific of elements of normative sphere of creation textbook.
QR- becomes the important constituent of school textbooks of new generation code, that assists an increase for the students of motivation to the studies, intensification of independent activity, strengthening of their cognitive activity. The educational materials contained on QR- кодах extend and deepen the information given in traditional textbooks, assist forming of subject and key competences, perform the control duty. In the article the didactics features of constructing of maintenance studies of the mechanical phenomena are certain in the textbook of physics of 7th class. It is the textbook of the new generation, the contents and methodological apparatus is created on the basis of competence, personality-oriented and activity approaches, should be an important means of forming key and subject competences is justified.
Компетентностный потенциал естественной образовательной отрасли, определенный Государственным стандартом базового среднего образования, в котором отображены базовые знания, сквозные умения, обязательные результаты обучения и ориентиры их оценивания. В современных условиях учебник физики становится инструментом управления образовательной деятельностью учеников, навигатором в динамических информационных потоках, средством включения субъектов образовательного процесса в информационную среду. В статье определены дидактические особенности конструирования содержания изучения механических явлений в учебнике физики 7-го класса. Обоснованно, что именно учебник нового поколения, содержание и методический аппарат которого создан на принципах компетентностного, личностно ориентированного и деятельного подходов, должен стать важным средством формирования ключевых и предметной компетентностей по физике.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726194/1/%D0%AE%D1%80%D1%96%D0%B9%20%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Мельник, Ю.С. (orcid.org/0000-0002-1268-6199 <http://orcid.org/0000-0002-1268-6199>) (2021) Didactics features of constructing maintenance study mechanical phenomena are in textbook of physics for 7 class Проблеми сучасного підручника, 1 (26). pp. 143-153. ISSN 2411-1309
10.32405/2411‐1309‐2021‐26‐143‐153