Record Details

Психологічні виміри особистісної взаємодії суб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726054/
 
Title Психологічні виміри особистісної взаємодії суб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми
Психологические аспекты личностного взаимодействия субъектов образовательного пространства в контексте гуманистической парадигмы
Psychological dimensions of the personal interaction of subjects of educational space in the context of the humanistic paradigm
 
Creator Інститут психології імені Г.С.Костюка, НАПН України
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У збірнику наукових праць наведено сучасні доробки психологічної науки з питання побудови гуманістично спрямованої особистісної взаємодії між суб’єктами освітнього простору. До збірника увійшли матеріали, які були представлені на IV Міжнародній науково-практичній конференції «Психологічні виміри особистісної взаємодії суб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми», яка відбулася 29-30 березня 2021р. на базі Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Провідними фахівцями з України, Республіки Казахстан та Республіки Узбекістан презентовано результати, здобутки і висновки теоретичного вивчення та емпіричних розвідок означеної проблеми, вироблено сучасне бачення нових психологічних підходів у цьому напрямку, запропоновано шляхи і перспективи подальших наукових пошуків.
Наведено освітні, вікові, гендерні та інші аспекти психолого-педагогічної взаємодії суб’єктів освітнього простору. Запропоновано аналіз новітніх тенденцій у дослідженнях психології розуміння. З точки зору сучасності розглянуто питання особистісної ідентичності. Нового звучання набули надзвичайно актуальні питання якості навчання, реалізації формування компетентностей, розкриття когнітивно-особистісного потенціалу учнів та вчителів, питання творчості та обдарованості у освітньому просторі навчального закладу, професійне становлення та розвиток професійних компетенцій, різні аспекти економічної соціалізації в освітньо-виховному процесі. Наголошено на важливості і необхідності психологічного аналізу, психологічної експертизи різних аспектів освітнього простору; забезпечення необхідних умов для психологічного здоров’я, розвитку і благополуччя всіх суб’єктів взаємодії; моніторингу і підтримки реформ сучасної освіти. Розглянуто різні аспекти, інтегративно-креативної та інноваційної діяльності. Проаналізовано нові реалії сучасного освітнього простору: питання змішаного навчання та дистанційної освіти, робота психологів в умовах пандемії Сovid, ризики медіа впливів на суб’єктів взаємодії, задачі інклюзивної освіти, питання гендерної ідентичності, особливості роботи з учнями, постраждалими в зоні бойових дій.
Збірник адресований фахівцям-психологам науковцям та практикам, викладачам закладів вищої освіти, педагогам та вихователям, аспірантам та студентам, усім, хто цікавиться проблемами сучасної розвивальної освіти.
Матеріали опубліковано в авторській редакції. Відповідальність за достовірність викладеного матеріалу та належність його автору, за правильне цитування джерел та посилання на них покладено на авторів статей. Думки авторів можуть не збігатися з позицією редколегії.
В сборнике научных трудов приведены современные наработки (взгяды) психологической науки по вопросу построения гуманистически направленного личностного взаимодействия между субъектами образовательного пространства. В сборник вошли материалы, которые были представлены на IV Международной научно-практической конференции «Психологические аспекты личностного взаимодействия субъектов образовательного пространства в контексте гуманистической парадигмы», которая состоялась 29-30 марта 2021г. на базе Института психологии имени Г.С.Костюка НАПН Украины. Ведущими специалистами из Украины, Республики Казахстан и Республики Узбекистан представлены результаты и выводы теоретического изучения и эмпирических исследований этой проблемы, презентовано современное видение новых психологических подходов в этом направлении, предложены пути и перспективы дальнейших научных поисков.
Проанализированы образовательные, возрастные, гендерные и другие аспекты психолого-педагогического взаимодействия субъектов образовательного пространства. Предложен анализ новейших тенденций в исследованиях психологии понимания. С современной точки зрения рассмотрен вопрос личностной идентичности. Новое звучание приобрели чрезвычайно актуальные вопросы качества обучения, реализации формирования компетентностей, раскрытия когнитивно-личностного потенциала учащихся и учителей, вопросы творчества и одаренности в образовательном пространстве учебного заведения, профессиональное становление и развитие профессиональных компетенций, различные аспекты экономической социализации в образовательно-воспитательном процессе. Подчеркнута важность и необходимость психологического анализа, психологической экспертизы различных аспектов образовательного пространства; обеспечение необходимых условий для психологического здоровья, развития и благополучия всех субъектов взаимодействия; мониторинга и поддержки реформ современного образования. Рассмотрены различные аспекты, интегративно-креативного и инновационной деятельности. Проанализированы новые реалии современного образовательного пространства: вопросы смешанного обучения и дистанционного образования, работа психологов в условиях пандемии Сovid, риски медиа воздействий на субъектов взаимодействия, задачи инклюзивного образования, вопросы гендерной идентичности, особенности работы с учащимися, пострадавшими в зоне боевых действий.
Сборник адресован специалистам-психологам ученым и практикам, преподавателям высших учебных заведений, педагогам и воспитателям, аспирантам и студентам, всем, кто интересуется проблемами современной развивающей образования.
Материалы опубликованы в авторской редакции. Ответственность за достоверность изложенного материала и принадлежность его автору, за правильное цитирование источников и ссылки на них возложена на авторов статей. Мысли авторов могут не совпадать с позицией редколлегии.
The collection of scientific works contains modern developments (views) of psychological science on the issue of building a humanistically directed personal interaction between the subjects of the educational space. The collection includes materials that were presented at the IV International Scientific and Practical Conference "Psychological dimensions of the personal interaction of subjects of educational space in the context of the humanistic paradigm", which took place on March 29-30, 2021. on the basis of the Institute of Psychology named after G.S. Kostyuk NAPS of Ukraine. Leading experts from Ukraine, the Republic of Kazakhstan and the Republic of Uzbekistan presented the results and conclusions of theoretical studies and empirical studies of this problem, presented a modern vision of new psychological approaches in this direction, suggested ways and prospects for further scientific research.
Educational, age, gender and other aspects of psychological and pedagogical interaction of subjects of the educational space. An analysis of the latest trends in studies of the psychology of understanding is offered. From a modern point of view, the issue of personal identity is considered. The extremely topical issues of the quality of education, the implementation of the formation of competencies, the disclosure of the cognitive and personal potential of students and teachers, issues of creativity and giftedness in the educational space of an educational institution, professional formation and development of professional competencies, various aspects of economic socialization in the educational process have acquired a new sound.The importance and necessity of psychological analysis, psychological expertise of various aspects of the educational space is emphasized; providing the necessary conditions for psychological health, development and well-being of all subjects of interaction; monitoring and support of modern education reforms. Various aspects of integrative-creative and innovative activities are considered. The new realities of the modern educational space are analyzed: the issues of blended learning and distance education, the work of psychologists in the context of the COVID pandemic, the risks of media influences on the subjects of interaction, the tasks of inclusive education, issues of gender identity, and the specifics of working with students affected by the war zone.
The collection is addressed to specialist psychologists, scientists and practitioners, teachers of higher educational institutions, teachers and educators, graduate students and students, everyone who is interested in the problems of modern developmental education.
Materials published in the author's edition. Responsibility for the accuracy of the presented material and its belonging to the author, for the correct citation of sources and links to them lies with the authors of the articles. The thoughts of the authors may not coincide with the position of the editorial board.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
 
Date 2021
 
Type Book
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726054/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D1%96%D1%80%D0%B8%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%97%20%D1%81%D1%83%D0%B1%E2%80%99%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%83%20%D0%B2%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B3%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%B3%D0%BC%D0%B8_2021.pdf
Інститут психології імені Г.С.Костюка, НАПН України (2021) Psychological dimensions of the personal interaction of subjects of educational space in the context of the humanistic paradigm Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, м. Київ, Україна.