Record Details

Методи в теорії й практиці навчання української мови у закладах загальної середньої освіти: аналітичний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/725742/
 
Title Методи в теорії й практиці навчання української мови у закладах загальної середньої освіти: аналітичний аспект
Methods in the theory and practice of teaching the Ukrainian language in general secondary education: an analytical aspect
 
Creator Голуб, Ніна Борисівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
81 Linguistics and languages
 
Description У статті узагальнено результати опитування вчителів української мови і літератури, викладачів закладів професійної (професійно-технічної) та виь щої педагогічної освіти, методистів закладів післяь дипломної освіти щодо проблем теорії й практики методів навчання української мови. Питання анкети стосувалися якісного навчальноьметодичного забезпеь чення закладів вищої й післядипломної педагогічної ось віти, системи самоосвіти вчителяьсловесника, пробь леми методу в сучасній лінгводидактиці, а також гоь товності вчителів до впровадження в освітній процес компетентнісно орієнтованих методик навчання укь раїнської мови. Відповіді реципієнтів підтверджуь ють припущення дослідників щодо наявності проблеь ми трактування методу, класифікації методів комь петентнісно орієнтованого навчання української моь ви, належного «паспортування» ключових методів, що сукупно має сприяти усвідомленню суті сучасних меь тодик та ефективному впровадженню їх в освітній процес.
The article summarizes the results of a survey of teachers of Ukrainian language and literature, teachers of vocational (higher technical) and higher pedagogical education, methodologists of postgraduate education institutions on the problems of theory and practice of Ukrainian language teaching methods. The questions of the questionnaire concerned the quality of educational and methodological support of institutions of higher and postgraduate pedagogical education, the system of self-education of teachers, the problem of the method in modern linguodidactics, as well as the readiness of teachers to introduce competency-based methods of teaching Ukrainian. The answers of the recipients confirm the researchers' assumptions about the problems of interpretation of the method, classification of methods of competence-oriented teaching of the Ukrainian language, proper "certification" of key methods, which should contribute to understanding the essence of modern methods and their effective implementation in education.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/725742/1/1_2021_%D0%93%D0%BE%D0%BB%D1%83%D0%B1%20%281%29.pdf
- Голуб, Ніна Борисівна (2021) Methods in the theory and practice of teaching the Ukrainian language in general secondary education: an analytical aspect Українська мова і література в школі, 1 (154). pp. 2-8.