Record Details

Впровадження ідей педагога з фізичного виховання Музичанської загальноосвітньої школи у навчальний процес (З нагоди 75-ліття Гомзяк Олександри Семенівни)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726115/
 
Title Впровадження ідей педагога з фізичного виховання Музичанської загальноосвітньої школи у навчальний процес (З нагоди 75-ліття Гомзяк Олександри Семенівни)
Implementation of the ideas of the physical education teacher of the Muzychansk secondary school in the educational process (on the occasion of the 75th birthday of Alexandra Semyonovna Gomzyak)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
Гомзяк, Олег Володимирович
Гомзяк, Олександра Семенівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті проаналізовано впроваджені ідеї педагога з фізичного виховання Музичанської загальноосвітньої школи Гомзяк Олександри Семенівни; висвітлено практичну діяльність вчителя вищої категорії Музичанської загальноосвітньої школи як цілеспрямовану роботу з дітьми заради їх здоров’я; розкрито сутність фізичного виховання для дітей; показано важливість предмету фізичного виховання як здоров’язбережувальної функції кожної дитини.
Мета статті – проаналізувати практичну діяльність педагога вищої категорії з фізичного виховання Гомзяк О. С. як професійного діяча своєї роботи та показати впроваджені ідеї педагога-практика заради збереження здоров’я дітей.
Методологія дослідження. У статті використано багаторічний системний аналіз наукових, літературних джерел, що ґрунтується на загальнонауковому та частковонауковому рівнях пізнання. Взято наживо інтерв’ю у педагога-практика з понад 40-річним стажем роботи, педагога вищої категорії з фізичного виховання Гомзяк Олександри Семенівни. Методологічною основою є системний до аналізу педагогічних джерел щодо професійної діяльності освітян. Методологія дослідження дозволила виокремити професійну успішність педагога-практика, як неординарну цілеспрямовану особистість заради здоров’язбережувальної функції дітей.
Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні впроваджуваних ідей професійної успішності вчителя, яка складається з таких компонентів: установка на професійне зростання засобами різновиду діяльності фізичного виховання, здатність до самопізнання, актуалізація здатності до розвитку та забезпечення дітей здоровим образом життя.
Висновки. Професійна успішність педагога є особистісно якісною характеристикою діяльності, яка визначається як професійними так і особистісними показниками Олександри Семенівни Гомзяк. Цілеспрямованість учителя на постійний саморозвиток і самовдосконалення є джерелом підтримки сталості професійної успішності упродовж всього професійного шляху педагога-практика, що й визначає високу продуктивність та емоційну комфортність у її професійній діяльності.
The article analyzes the ideas of a physical education teacher from the Muzychanskaya secondary school Gomzyak Alexandra Semyonovna; illuminated practical activity of a teacher of the highest category of the Muzychansk secondary school as purposeful work with children for the sake of their health; the essence of physical education for children is revealed; shows the importance of the subject of physical education as a health-protective function of every child.
The purpose of the article is to analyze the practical activities of the teacher of the highest category in physical education Gomzyak A.S. as a professional worker in his work and show the ideas of a teacher-practitioner were introduced to preserve the health of children.
Research methodology. The article uses a long-term systematic analysis of scientific, literary sources, based on the general scientific and partial scientific levels of knowledge. A live interview was taken with a practicing teacher with more than 40 years of experience, a teacher of the highest category in physical education Gomzyak Alexandra Semyonovna. The methodological basis is a systematic analysis of pedagogical sources on the professional activities of teachers. The research methodology made it possible to single out the professional success of the teacher-practitioner, as an extraordinary purposeful person for the sake of the health and safety of children.
The scientific novelty of the research lies in the substantiation of the implemented ideas of the teacher's professional success, which consists of the following components: professional growth by means of the type of activity of physical education, the ability to self-knowledge, actualization of the ability to develop and provide children with a healthy lifestyle.
Conclusions. The professional success of a teacher is a personal qualitative characteristic of activity, which is determined by both professional and personal indicators of Alexandra Semyonovna Gomzyak. The teacher's commitment to constant self-development and self-improvement is a source of maintaining the constancy of professional success during of the entire professional path of a teacher-practitioner, and determines high productivity and emotional comfort in her professional activity.
 
Publisher Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726115/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%20visnik_block_%2313_169_176str_40ekz-1-157-163.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>), Гомзяк, Олег Володимирович and Гомзяк, Олександра Семенівна (2021) Implementation of the ideas of the physical education teacher of the Muzychansk secondary school in the educational process (on the occasion of the 75th birthday of Alexandra Semyonovna Gomzyak) Bulletin of the National University "Chernihiv Collegium" named after T. G. Shevchenko, 13 (169). pp. 157-163. ISSN 2663-9114