Record Details

Implementation of the Cross-Cultural Approach in the Modern School

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726113/
https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/3625
10.26803/ijlter.20.4.12
 
Title Implementation of the Cross-Cultural Approach in the Modern School
Впровадження міжкультурного підходу в сучасній школі
 
Creator Dichek, N.P.
Antonets, Natalia B.
Shevchenko, Svetlana
Kopotun, Igor M.
Pohribna, Daria V.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
 
Description High-quality interaction on a personal or educational,
professional level is possible in today’s world only through enhanced cultural exchange. It is based on the principles of intercultural tolerance and mutual enrichment. The cross-cultural identity of a student’s personality provides for psychological openness to interact with other cultures without losing one’s own national or ethnic identity. Evidence of the effective application of the cross-cultural approach in the education of schoolchildren is the high-level cross-cultural competence (CCС). Aims. The aim of the study is a comprehensive analysis of the implementation of a cross-cultural approach to the organization of the educational process in senior school. Methods: general scientific method, molding experiment, qualitative and quantitative analysis of the data obtained through diagnostic methodic of the experiment, statistical and mathematical interpretation of empirical data and their representation in the visual (table, diagrams) form, functional analysis of the data (while generalizing empirical data and making conclusions).
Results. Effective, complex (multicomponent) models of primary (input) and secondary (output) diagnostics of CCC were developed. A model of an integrated school environment aimed at intensifying the CCC was
also defined. Secondary diagnostics revealed a tendency to improve CCC in both groups. However, the percentage increase in the level of CCC was 4 times greater in the experimental group, than the level of the control group (+ 4.3% vs. + 17.8%, respectively). The mean values of CCC in the experimental group were confidently at a Good Level (85.7%), that is improved by one order. CCC in the control group was detected at 73.0% (within the Sufficient Level of CCC). The relationship between the level of CCC and the level of foreign language proficiency is proved: CCC is higher in respondents with higher academic achievements in foreign languages. Conclusions. The implementation of a cross-cultural approach to the curricula of school-age children requires close attention of scholars and qualified practical support by the staff of the school. It is advisable to implement a cross-cultural approach in the context of modern schooling through the tactics of facilitation and multicultural modelling. The modern information age opens new horizons for the implementation of the cross-cultural approach in modern schools. Prospects. Further research on the topic involve the effectiveness of integrated learning tactics to increase CCC at other levels of school education, taking into account the variability of the interdisciplinary component (for example, involving also potential of Geography to develop and impove CCC).
Якісну взаємодію на особистому або освітньому,
професійний рівень можливий в сучасному світі лише за рахунок розширення культурного обміну. Він заснований на принципах міжкультурної толерантності та взаємного збагачення. Міжкультурна ідентичність особистості студента забезпечує психологічну відкритість для взаємодії з іншими культурами без втрати власної національної або етнічної ідентичності. Свідченням ефективного застосування крос-культурного підходу в навчанні школярів є крос-культурна компетентність високого рівня (ВПК). Мети. Метою дослідження є комплексний аналіз реалізації крос-культурного підходу до організації освітнього процесу в старшій школі. Методи: загальнонаукових метод, формувальний експеримент, якісний і кількісний аналіз даних, отриманих за допомогою діагностичних методик експерименту, статистична і математична інтерпретація емпіричних даних та їх подання в наочній (таблиця, діаграми) формі, функціональний аналіз даних (узагальнюючи емпіричні дані і роблячи висновки) .
Результати. Розроблено ефективні, комплексні (багатокомпонентні) моделі первинної (вхідний) і вторинної (вихідний) діагностики ССС. Також була визначена модель інтегрованої шкільного середовища, спрямована на посилення CCC. Вторинна діагностика виявила тенденцію до поліпшення ССС в обох групах. Однак процентне збільшення рівня ССС було в 4 рази більше в дослідній групі, ніж у контрольній групі (+ 4,3% проти + 17,8% відповідно). Середні значення ССС в експериментальній групі були впевнено на хорошому рівні (85,7%), що покращився на порядок. ССС в контрольній групі виявлено на рівні 73,0% (в межах достатнього рівня ССС). Доведено взаємозв'язок між рівнем CCC і рівнем володіння іноземною мовою: CCC вище у респондентів з більш високими академічними досягненнями з іноземних мов. Висновки. Реалізація крос-культурного підходу до навчальних програм дітей шкільного віку вимагає пильної уваги вчених і кваліфікованої практичної підтримки з боку колективу школи. Бажано реалізувати крос-культурний підхід в контексті сучасної шкільної освіти за допомогою тактики фасилітації та мультикультурного моделювання. Сучасний інформаційний вік відкриває нові горизонти для реалізації крос-культурного підходу в сучасних школах. Перспективи. Подальші дослідження з цієї теми включають ефективність інтегрованої тактики навчання для підвищення CCC на інших рівнях шкільної освіти, беручи до уваги варіативність міждисциплінарного компонента (наприклад, із залученням також потенціалу географії для розвитку і вдосконалення CCC).
 
Publisher Society for Research and Knowledge Management
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726113/1/%D0%A1%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D1%83%D1%81%20Natalia%20P.%20Dichek%2C%20Natalia%20B.%20Antonets%20and%20Svitlana%20M.%20Shevchenko.pdf
- Dichek, N.P. (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>), Antonets, Natalia B. (orcid.org/0000-0002-7772-9364 <http://orcid.org/0000-0002-7772-9364>), Shevchenko, Svetlana (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>), Kopotun, Igor M. (orcid.org/0000-0002-2947-8599 <http://orcid.org/0000-0002-2947-8599>) and Pohribna, Daria V. (orcid.org/0000-0001-6333-8576 <http://orcid.org/0000-0001-6333-8576>) (2021) Implementation of the Cross-Cultural Approach in the Modern School International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 4 (20). pp. 210-244. ISSN 1694-2116
10.26803/ijlter.20.4.12
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.26803/ijlter.20.4.12