Record Details

Ukrainian-Latvian comparative studies on university education common European values and current challenges

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/725971/
http://journals.ru.lv/index.php/SIE/issue/view/154
 
Title Ukrainian-Latvian comparative studies on university education common European values and current challenges
Українсько-латвійське порівняльне дослідження з університетської освіти: загальноєвропейські цінності та сучасні виклики
 
Creator Topuzov, Oleg
Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych
Usca, Svetlana
Aristova, Nataliia Oleksandrivna
 
Subject 37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Knowledge on universal values in general and common European values in particular and their influence on the process of providing university education to current and future generations may become a basis for building a cohesive world community. In that context, university education has an invaluable role to play. To live in peace and harmony for years to come, people should acknowledge and respect the diversity within the global society. This will be possible only if the content of higher education programmes in universities throughout Europe provides the next generations with insight into European and world culture and multiculturalism. This is most evident now when all the nations of the world have expressed their willingness to help each other in combating the Covid-19 pandemic placing the highest value on the person. In this regard, the article is aimed at investigating the problems Ukrainian and Latvian students face as a result of current challenges caused by the Covid-19 pandemic, providing some scientifically backgrounded ways of their overcoming and reducing their negative consequences. The problems whose essence was found out through conducting a webbased questionnaire were generalized by means of content analysis method. Research sample included 109 Latvian students and 98 Ukrainian students.
Знання про загальнолюдські цінності загалом та загальноєвропейські цінності, зокрема, та їх вплив на процес надання університетської освіти нинішнім та майбутнім поколінням можуть стати основою для побудови згуртованої світової спільноти. У цьому контексті університетська освіта відіграє неоціненну роль. Щоб жити в мирі та злагоді на довгі роки, люди повинні визнавати та поважати різноманітність у глобальному суспільстві. Це стане можливим лише за умови, що зміст програм вищої освіти в університетах по всій Європі надасть наступним поколінням розуміння європейської та світової культури та мультикультуралізму. Це найбільш очевидно зараз, коли всі країни світу виявили готовність допомагати один одному у боротьбі з пандемією Covid-19, надаючи людині найвищу цінність. У зв’язку з цим стаття спрямована на дослідження проблем, з якими стикаються українські та латвійські студенти внаслідок сучасних викликів, спричинених пандемією Covid-19, забезпечуючи деякі науково обгрунтовані шляхи їх подолання та зменшення їх негативних наслідків. Проблеми, суть яких було з’ясовано шляхом проведення веб-опитувальника, були узагальнені методом аналізу змісту. Вибірка дослідження включала 109 студентів Латвії та 98 студентів України.
 
Publisher Rezekne Academy of Technologies
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/725971/1/Topuzov_Malykhin_Usca_Aristova_paper.pdf
- Topuzov, Oleg (orcid.org/0000-0001-7690-1663 <http://orcid.org/0000-0001-7690-1663>), Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>), Usca, Svetlana (orcid.org/0000-0003-1225-3139 <http://orcid.org/0000-0003-1225-3139>) and Aristova, Nataliia Oleksandrivna (orcid.org/0000-0002-0943-​8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-​8039>) (2021) Ukrainian-Latvian comparative studies on university education common European values and current challenges Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference (May 28th-29th), 1. pp. 696-706. ISSN 2256-0629