Record Details

Стосунки довіри і сприйняття громадськістю освітніх реформ

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/725845/
http://sssppj.org/index.php/ssj/article/view/171
10.33120/ssj.vi46(49).171
 
Title Стосунки довіри і сприйняття громадськістю освітніх реформ
Relational Trust and Public Perception of Educational Reforms
 
Creator Траверсе, Т.М.
Чуніхіна, Світлана
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description Метою статті є окреслення напрямів формування та зміцнення стосунків довіри в системі освіти як чинника успішної реалізації освітніх реформ.
На основі оглядового аналізу останніх досліджень та публікацій, присвячених проблемі довіри в системі довіри, показано, що успішність освітніх реформ значною мірою залежить від позитивного ставлення до них педагогічної спільноти і громадськості в цілому. Найбільш надійною основою, і водночас, необхідною передумовою позитивного ставлення можуть бути стосунки довіри, що формуються на усіх рівнях міжособистісної, міжгрупової та організаційної взаємодії в процесі втілення освітніх реформ. Передусім, йдеться про стосунки довіри між вчителем та учнем, вчителями та батьками, вчителями та адміністрацією школи, та вчителями всередині професійної спільноти. Показано, що українській педагогічній спільноті притаманний брак довіри на кожному з вказаних рівнів стосунків, що є суттєвою перешкодою для формування позитивного ставлення до освітніх реформ і їх успішної практичної реалізації.
В результаті аналізу виокремлено три підходи до зміцнення стосунків довіри як 1) когнітивного настановлення, 2) соціальної компетенції та 3) управлінського механізму. Як когнітивне настановлення стосунки довіри передбачають готовність сприймати конкретні стосунки як передбачувані, безпечні, надійні. У формуванні настановлення на довіру до освітніх реформ значну роль відіграє достатній рівень поінформованості щодо запланованих реформ, а також позитивний досвід взаємодії з іншими суб’єктами освітнього процесу. Як окремий випадок соціальної компетентності стосунки довіри складаються з кластерів комунікативних навичок і особистісних якостей – доброзичливості, доброчесності, компетентності. Формування стосунків довіри також залежить від рівня довіри до себе. Як управлінський механізм стосунки довіри виступають замінником і, певною мірою, антагоністом контролю.
Перспективи практичного застосування результатів пов’язані із окресленими напрямами зміцнення стосунків довіри. В контексті освітніх реформ це означає необхідність вибудовування управлінського, заснованого на прозорості та колегіальності ухвалення рішень, делегуванні та децентралізації повноважень, взаємному навчанні та обміну професійним досвідом.
The purpose of the article is to define the ways in which confidence-building relations in the education system can be established and strengthened as a factor in the successful implementation of educational reforms.
A review of recent studies and publications on trust has shown that the success of educational reforms depends to a large extent on the positive attitude of the pedagogical community and the public at large. The most reliable basis, and at the same time a prerequisite for positive relations, can be relational trust that is formed at all levels of interpersonal, inter-group and organizational interaction in the process of implementing educational reforms. First of all, there is the relational trust between the teacher and the pupil, the teachers and parents, the teachers and the school administration, and the teachers within the professional community. It has been shown that the Ukrainian pedagogical community suffers from a lack of trust at each of these levels of relations, which is a significant obstacle to the formation of a positive attitude towards educational reforms and their successful implementation.
The analysis highlighted three approaches to confidence-building, namely, 1) a cognitive mindset, 2) social competence and 3) a management mechanism. As a cognitive mindset, relational trust involves a willingness to perceive specific relationships as predictable, safe, and secure. A sufficient level of awareness of the planned reforms as well as positive experience of interaction with other actors in the educational process play a significant role in building confidence in educational reforms. As a private case of social competence, a relational trust consists of clusters of communicative skills and personal qualities like kindness, virtue, and competence. Building trust also depends on the level of self-confidence. As a management mechanism, the relationship of trust is a substitute for, and to some extent antagonistic to, control.
Prospects for the practical application of the results are related to the areas of confidence-building outlined. In the context of educational reforms, this means building managerial, transparent and participatory decision-making, devolution and decentralization of authority, peer learning and the exchange of professional experience.
 
Publisher Інститут соціальної та політичної психології НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/725845/1/171-Article%20Text-368-1-10-20201231.pdf
- Траверсе, Т.М. (orcid.org/0000-0002-9031-1173 <http://orcid.org/0000-0002-9031-1173>) and Чуніхіна, Світлана (orcid.org/0000-0002-0813-6741 <http://orcid.org/0000-0002-0813-6741>) (2020) Relational Trust and Public Perception of Educational Reforms Наукові студії із соціальної та політичної психології, 46 (49). pp. 210-220. ISSN 2706-9672
10.33120/ssj.vi46(49).171
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33120/ssj.vi46(49).171