Record Details

Інформація та соціальна інформація як предметна сфера психологічних та міждисциплінарних досліджень

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/725834/
http://umo.edu.ua/socialjni-ta-povedinkovi-nauki-vipuski/zbirnik-naukovikh-pracj-visnik-pisljadiplomnoji-osviti-serija-socialjni-ta-povedinkovi-nauki-vipusk-1443-2020
10.32405/2522‐9931‐2020‐14(43)‐10‐32
 
Title Інформація та соціальна інформація як предметна сфера психологічних та міждисциплінарних досліджень
Information and social information as a subject area of psychological and interdisciplinary research
 
Creator Бевз, Г. М.
Мельник, Аліна Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37 Education
 
Description Інформація, як дисциплінарний термін кібернетики, інформатики, соціальної комунікації виявився найменш представленим у сфері психологічних знань. Встановлено, що його наукове вивчення коливається в діапазоні власне дисциплінарних досліджень, або на межі мультидисципінаних та міждисципіланарних знань. Натомість розбудова інформаційного суспільства ініціює перегляд психологічних здобутків в умовах нових реалій суспільного життя. Встановлено, що поняття «інформація» входить в переважну більшість категорій психологічної науки (перцепція, спілкування та комунікація, соціальна взаємодія та механізми взаєморозуміння, навчання тощо). Це ставить до уваги поняття «інформації» та «соціальної інформації» в ранг категорій загальнонаукового знання, що вимагає уточнення психологічних дефініцій, які включають і передбачають питання інформації. Стверджується, що застосування трансдисциплінарного підходу може послугувати вирішенню означеної наукової задачі. На основі кросдисциплінарного аналізу виділяються понятійні категорії теорії інформації, що потребують уточнення та змістовного перегляду у контексті психологічних знань. Це такі, як джерело/носій інформації та споживач інформації; комунікація як умова; види та властивості інформації; поняття локальних та нелокальних її форм; розмежування в понятті інформації «даних», «знань», «семантики» та «смислів»; міра інформації та процеси ентропії; акт передачі та прийняття інформації а також її похідні – соціальна інформація, інформаційний обмін, інформаційний простір тощо. Стверджується, що врахування концептуальних підходів щодо вивчення поняття «інформація» посилить концептуальні та методологічні засади розбудови психологічних досліджень і знизить суб’єктивність у процесах інтерпретації отриманих даних. Зроблена у статті спроба перегляду психологічних знань у контексті наукових здобутків теорії інформації може бути персп кт е ивним напрямком розвитку психолог в умовах ії розбудови нової формації суспільства – інформаційної.
Information as a disciplinary term of cybernetics, computer science and social communication is represented the least in the field of psychological knowledge. The scientific study is conducted within the disciplinary research or at the edge of multidisciplinary and interdisciplinary knowledge. However, the development of the information society initiates the revision of psychological achievements in new realities of public life. The concept of information is included in a vast number of categories of psychology (perception, communication, social interaction, mechanisms of mutual understanding, education, etc.). It makes the concepts of information and social information a category of general scientific knowledge which requires clarification of psychological definitions related to information issues. A transdisciplinary approach is considered as a tool that can help solve scientific problems. The notions of information theory, whose meaning in the field of psychological knowledge needs to be clarified, are defined through cross‐disciplinary analysis. These are the following ones: source / carrier of information and consumer of information; communication as a condition; types and properties of information; local and nonlocal forms of information; difference between data, knowledge, semantics and meanings; information measures and processes of entropy, transmitting and receiving information and particularly social information, information exchange and information space, etc. Taking into account of conceptual approaches to the study of the concept of information is considered as a way of improving the conceptual and methodological bases of the development of psychological studies and will reduce subjectivity while interpretating the received data. The author of the article tried to revise psychological knowledge in the context of scientific achievements of information theory and it can be a promising direction for the development of psychology in the context of the development of information society as a new form of society.
 
Publisher Університет менеджменту освіти
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/725834/1/Bulletin_14_43_Social_and_behavioral_sciences_Bevz_Melnyk.pdf
- Бевз, Г. М. (orcid.org/0000‐0003‐2487‐5429 <http://orcid.org/0000‐0003‐2487‐5429>) and Мельник, Аліна Юріївна (orcid.org/0000‐0002‐7386‐8770 <http://orcid.org/0000‐0002‐7386‐8770>) (2020) Information and social information as a subject area of psychological and interdisciplinary research Вісник післядипломної освіти. «Серія «Соціальні та поведінкові науки», 14 (43). ISSN 2522-9931; 2522-9958
10.32405/2522‐9931‐2020‐14(43)‐10‐32