Record Details

Концепція економічної освіти в гімназії та ліцеї України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723036/
 
Title Концепція економічної освіти в гімназії та ліцеї України
Концепция экономического образования в гимназии и лицеи Украины
The concept of economic education in the gymnasium and lyceum of Ukraine
 
Creator Топузов, Олег Михайлович
Надтока, О. Ф.
Назаренко, Тетяна Геннадіївна
Криловець, Микола Григорович
Яценко, Володимир Сергійович
Ковчин, Наталія Андріївна
Надтока, Віктор Олександрович
Гончарова, Наталія Олександрівна
Нехомяж, Оксана Сергіївна
Покась, Лілія Антонівна
Часнікова, Олена Володимирівна
Доброскок, Анастасія Сергіївна
Барадія, Н.Г.
 
Subject 33 Economics. Economic science
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description Концепцію економічної освіти в гімназії та ліцеї України створено як рамковий документ, що визначає ключові вектори розвитку економіки в школі, де розглянуто ключові сучасні аспекти економічної освіти на основі курсів, що охоплюють комплексне, з погляду економіки, вивчення макро — та мікроекономічних процесів. Висвітлено сучасні тенденції розвитку навчального предмета «Економіка», що мають ініціювати дискусію щодо удосконалення та осучаснення відповідних розділів Державних освітніх стандартів, а вони, у свою чергу, — нових освітніх програм. Висвітлено та обґрунтовано основні аспекти діалектичної взаємозалежності різноманітних концепцій, відомих в Україні, психологопедагогічні та дидактичні основи та методичні особливості навчання економіки в гімназії та ліцеї. Окрім формування системи економічних понять та компетентностей у Концепції розглянуто сучасні та інноваційні підходи до освітнього процесу та навчальний процес у розрізі виховної компоненти.
Концепция экономического образования в гимназии и лицее Украины создана как рамочный документ, определяющий ключевые векторы развития экономики в школе, где рассмотрены ключевые современные аспекты экономического образования на основе курсов, охватывающих комплексное, с точки зрения экономики, изучение макро- и микроэкономических процессов. Освещены современные тенденции развития учебного предмета «Экономика», имеющие инициировать дискуссию по совершенствованию и осовременивания соответствующих разделов Государственных образовательных стандартов, а они, в свою очередь, - новых образовательных программ. Освещены и обоснованно основные аспекты диалектической взаимозависимости различных концепций, известных в Украине, психолого-педагогические и дидактические основы и методические особенности обучения экономики в гимназии и лицеи. Кроме формирования системы экономических понятий и компетенций в Концепции рассмотрены современные и инновационные подходы к образовательному процессу и учебный процесс в разрезе воспитательной компоненты.
The concept of economic education in gymnasiums and lyceums of Ukraine was created as framework document defining the key vectors of economic development in school, which examines the key modern aspects of economic education based courses covering comprehensive, in terms of economics, the study of macro - and microeconomic processes. The current trends in the development of the subject "Economics", which should initiate a discussion on improving and modernizing the relevant sections of the State educational standards, and they, in turn, are new educational programs. Covered and substantiated basic aspects of dialectical interdependence of various concepts, known in Ukraine, psychological, pedagogical and didactic bases and methodical features of teaching economics in high schools and lyceums. In addition to the formation of a system of economic concepts and competencies, the Concept considers modern ones and innovative approaches to the educational process and the educational process in terms educational components.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723036/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D0%B2%20%D0%B3%D1%96%D0%BC%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D1%96%D1%97%20%D1%82%D0%B0%20%D0%BB%D1%96%D1%86%D0%B5%D1%97.pdf
Топузов, Олег Михайлович, Надтока, О. Ф., Назаренко, Тетяна Геннадіївна (orcid.org/0000-0001-7354-5245 <http://orcid.org/0000-0001-7354-5245>), Криловець, Микола Григорович, Яценко, Володимир Сергійович (orcid.org/0000-0002-7948-2983 <http://orcid.org/0000-0002-7948-2983>), Ковчин, Наталія Андріївна (orcid.org/0000-0003-0432-3643 <http://orcid.org/0000-0003-0432-3643>), Надтока, Віктор Олександрович, Гончарова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-2120-4542 <http://orcid.org/0000-0002-2120-4542>), Нехомяж, Оксана Сергіївна, Покась, Лілія Антонівна (orcid.org/0000-0002-6791-4507 <http://orcid.org/0000-0002-6791-4507>), Часнікова, Олена Володимирівна, Доброскок, Анастасія Сергіївна and Барадія, Н.Г. (2020) The concept of economic education in the gymnasium and lyceum of Ukraine Педагогічна думка, м. Київ, Україна. ISBN 978-966-644-534-9