Record Details

Проблеми методики навчання мов і літератур національних меншин

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/725934/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/161/205
10.37472/2707-305X-2021-3-1-2-7
 
Title Проблеми методики навчання мов і літератур національних меншин
Problems of teaching methods of languages and literatures of national minorities
Проблемы методики обучения языков и литератур национальных меньшинств
 
Creator Фідкевич, Олена Львівна
Бакуліна, Наталія Валеріївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
81 Linguistics and languages
82 Literature
 
Description У доповіді висвітлено основні результати наукового дослідження «Методика компетентнісно орієнтованого навчання мов і літератур національних меншин у ліцеї», що здійснювалося впродовж 2018-2020 рр. науковими співробітниками підрозділу відділу навчання мов національних меншин і зарубіжної літератури Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України. Презентовано визначені й обґрунтовані науково-методичні засади компетентнісно орієнтованого навчання мов і літератур національних меншин у ліцеї; уперше розроблені методики компетентнісно орієнтованого навчання інтегрованого курсу російської мови та літератури в ліцеї, компетентнісно орієнтованого навчання новогрецької мови і літератури на основі роботи з культурологічними текстами, роботи з культурологічними текстами в процесі компетентнісно орієнтованого навчання мови іврит, компетентнісно орієнтованого навчання ромської мови в школі; концептуальні засади конструювання компетентнісно орієнтованих підручників інтегрованого курсу російської мови та літератури, навчально-методичного посібника з навчання мови іврит, практичного посібника з навчання новогрецької мови і літератури та методичного посібника з навчання ромської мови, сформовано та структуровано їхній навчальний зміст, розроблено методичний апарат; представлено наукову, виробничо-практичну та навчальну продукцію, створену науковими співробітниками за темою дослідження, на виконання невідкладних завдань реформування української школи, Програми спільної діяльності Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України, співпраці з міжнародними партнерами й організаціями, методичної допомоги освітянам в умовах дистанційного та змішаного навчання; визначено перспективні напрями роботи.
The report reflects the main results of the research "Methodology of competently oriented teaching of languages and literatures of national minorities in the Lyceum", which was carried out during 2018-2020. scientific workers of the department of teaching languages of national minorities and foreign literature of the Institute of Pedagogy of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Presents certain and substantiated scientific and methodological foundations of competence-based teaching of languages and literatures of national minorities in the lyceum; for the first time, the methods of competently oriented teaching of the integrated course of the Russian language and literature in the lyceum, competently oriented teaching of the New Greek language and literature based on working with cultural texts, working with cultural texts in the process of competently oriented teaching of the Hebrew language, competently oriented teaching of the Gypsy language at school were developed; conceptual foundations for the design of competently oriented textbooks for an integrated course of the Russian language and literature, a teaching aid for teaching the Hebrew language, a practical manual for teaching the New Greek language and literature and a methodological manual for teaching the Gypsy language, their educational content has been formed and structured, a methodological apparatus has been developed; presented scientific, industrial-practical and educational products, created by researchers on the topic of research, to fulfill the urgent tasks of reforming the Ukrainian school, the Program of joint activities of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, cooperation with international partners and organizations, methodological assistance to teachers in the conditions of distance and blended learning; identified promising areas of work.
В докладе отражены основные результаты научного исследования «Методика компетентно ориентированного обучения языков и литератур национальных меньшинств в лицее», которое осуществлялось в течение 2018-2020 гг. научными сотрудниками подразделения отдела обучения языкам национальных меньшинств и зарубежной литературы Института педагогики Академии педагогических наук Украины. Представлены определённые и обоснованные научно-методические основы компетентностно ориентированного обучения языков и литератур национальных меньшинств в лицее; впервые разработаны методики компетентно ориентированного обучения интегрированного курса русского языка и литературы в лицее, компетентно ориентированного обучения новогреческого языка и литературы на основе работы с культурологическими текстами, работы с культурологическими текстами в процессе компетентно ориентированного обучения языку иврит, компетентно ориентированного обучения цыганской языка в школе; концептуальные основы конструирования компетентно ориентированных учебников интегрированного курса русского языка и литературы, учебно-методического пособия по обучению языка иврит, практического пособия по обучению новогреческого языка и литературы и методического пособия по обучению цыганской языка, сформирован и структурирован их учебное содержание, разработан методический аппарат; представлено научную, производственно-практическую и учебную продукцию, созданную научными сотрудниками по теме исследования, на выполнение неотложных задач реформирования украинской школы, Программы совместной деятельности Министерства образования и науки Украины и Национальной академии педагогических наук Украины, сотрудничества с международными партнерами и организациями, методической помощи педагогам в условиях дистанционного и смешанного обучения; определены перспективные направления работы.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/725934/1/%D0%A4%D1%96%D0%B4%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87_%D0%91%D0%B0%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B0_161-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%96-334-2-10-20210628.pdf
- Фідкевич, Олена Львівна (orcid.org/0000-0003-3294-915X <http://orcid.org/0000-0003-3294-915X>) and Бакуліна, Наталія Валеріївна (orcid.org/0000-0002-8970-2660 <http://orcid.org/0000-0002-8970-2660>) (2021) Problems of teaching methods of languages and literatures of national minorities Вісник Національної академії педагогічних наук України, 3 (1). pp. 1-6. ISSN 2707-305X
10.37472/2707-305X-2021-3-1-2-7
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37472/2707-305X-2021-3-1-2-7