Record Details

Формування готовності до професійної діяльності майбутніх техніків-програмістів як сучасна психолого-педагогічна проблема

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/725931/
https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/view/15470
10.18372/2411-264X.18.15470
 
Title Формування готовності до професійної діяльності майбутніх техніків-програмістів як сучасна психолого-педагогічна проблема
Formation of readiness for professional activity of future technical technicians-programmers as a modern psychological and pedagogical problem
 
Creator Варава, Ірина Павлівна
 
Subject 001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
001.8 Methodology
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті представлено результати теоретичного аналізу феномену «готовність до професійної діяльності майбутніх техніків-програмістів». Мета дослідження: здійснити ретроспективний аналіз проблеми формування готовності до професійної діяльності майбутніх техніків-програмістів у вітчизняній та зарубіжній літературі; визначити психолого-педагогічні проблеми і практичні питання, пов’язані із використанням новітніх технологій в навчальному процесі; уточнити сутність професійної готовності майбутніх техніків-програмістів до професійної діяльності. Методи дослідження: теоретичний аналіз, синтез вимог нормативно-правових документів у сфері освіти, словників, енциклопедій, наукових праць у галузі психології, професійної педагогіки і методики професійної освіти –для визначення теоретичних засад формування готовності майбутніх техніків-програмістів до професійної діяльності; систематизація та логічне узагальнення з метою уточнення та теоретичного обґрунтування суті формування готовності майбутніх техніків-програмістів до професійної діяльності; Результати. Здійснено ретроспективний аналіз проблеми формування готовності до професійної діяльності майбутніх техніків-програмістів у вітчизняній та зарубіжній літературі; визначено психолого-педагогічні проблеми і практичні питання, пов’язані із використанням новітніх технологій в навчальному процесі; уточнено сутність готовності майбутніх техніків-програмістів до професійної діяльності; подальшого розвитку набув зміст формування готовності майбутніх техніків-програмістів до професійної діяльності. Висновки. Професійна готовність –важлива передумова для здійснення фахової діяльності після завершення навчання майбутнього техніка-програміста, що забезпечує його мобільність і конкурентоспроможність на ринку праці, дозволяє найбільш повно розкрити свій особистісно-професійний потенціал у професійній діяльності, спираючись на отримані під час навчання компетентності. Необхідною складовою готовності до професійної діяльності є професійна компетентність. Досягнення високого рівня сформованої готовності техніка-програміста до професійної діяльності відбувається у разі створення сприятливих умов для його реалізації, у цілеспрямованому формуванні всіх необхідних особистісних якостей, здібностей, знань, мотивів.
The article presents the results of theoretical analysis of the phenomenon "readiness for professional activity of future technicians-programmers" and empirical research of its psychosemantic content. The purpose of the study:to carry out a retrospective analysis of the problem of formation of readiness for professionalactivity of future technicians-programmers in domestic and foreign literature; identify psychological and pedagogical problems and practical issues related to the use of new technologies in the educational process; to clarify the essence of professional readiness of future technicians-programmers for professional activity. Research methods:theoretical analysis, synthesis of requirements of legal documents in the field of education, dictionaries, encyclopedias, scientific works in the field of psychology, professional pedagogy and methods of professional education -to determine the theoretical foundations of future technicians; systematization and logical generalization in order to clarify and theoretically substantiate the essence of the formation of readiness of future technicians-programmers for professional activity; empirical (pedagogical observation), monitoring and mathematical statistics, prognostic, modeling. Results.A retrospective analysis of the problem of formation of readiness for professional activity of future technicians-programmers in domestic and foreign literature is carried out; identified psychological and pedagogical problems and practical issues related to the use of new technologies in the educational process; the essence of readiness of future technicians-programmers for professional activity is specified; the development of readiness of future technicians-programmers for professional activity has got the further development. Conclusions.Professional readiness is an important prerequisite for professional activity after completing the training of a future technician-programmer, which ensures his mobility and competitiveness in the labor market, allows to fully reveal their personal and professional potential in professional activities, based on competencies acquired during training. A necessary component of readiness for professional activity is professional competence. Achieving a high level of the prepared readiness of the technician-programmer for professional activity occurs in case of creation of favorable conditions for its realization, in purposeful formation of all necessary personal qualities, abilities, knowledge, motives.
 
Publisher Національний авіаційний університет
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/725931/1/1624864919902171.pdf
- Варава, Ірина Павлівна (orcid.org/0000-0001-5168-2775 <http://orcid.org/0000-0001-5168-2775>) (2021) Formation of readiness for professional activity of future technical technicians-programmers as a modern psychological and pedagogical problem Proceedings of the National Aviation University: Pedagogy. Psychology (18). pp. 18-30. ISSN 2411-264X
10.18372/2411-264X.18.15470
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.18372/2411-264X.18.15470