Record Details

Конструктивна поведінка учасників освітнього процесу в надзвичайній ситуації: проблема вибору критеріїв

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/725156/
https://sssppj.org/index.php/ssj/article/view/169
10.33120/ssj.vi46(49).169
 
Title Конструктивна поведінка учасників освітнього процесу в надзвичайній ситуації: проблема вибору критеріїв
Constructive behavior of the educational process participants in emergency situation: the problem of criteria choice
 
Creator Цукур, О. Г.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
314/316 Society
37 Education
 
Description Конструктивну поведінку особистості в надзвичайній ситуації представлено як діалектичну єдність об’єктивності її уявлень про навколишній світ і суб’єктивного самовизначення під час оцінки надзвичайних подій.
Виокремлено підходи до вивчення конструктивної поведінки учасників освітнього процесу в надзвичайній ситуації: як вибудовування основи для подальшої ефективної роботи; як налаштування на творче співробітництво; як досягнення домовленостей, результативності.
Основним завданням дослідження було визначення психологічних критеріїв готовності учасників освітнього процесу до конструктивної поведінки в надзвичайних умовах. Своєрідність поведінки учасників освітнього процесу в надзвичайних умовах описано за параметрами: відмінності в суб’єктивному сприйнятті ситуації; індивідуального ставлення до процесу діяльності; самостійності в процесі професійної інтеракції; емоційної, смислової, особистісної контактності; умотивованості як обумовленості вчинку; цілеспрямованості як наявності поведінкової стратегії і тактики; діалогічної партиципації як способу досягнення спільної мети; ситуативності, проблемності, функціональності як засобів організації, ведення та інтерпретації процесу взаємодії.
На основі аналізу теоретичних і практичних напрацювань визначено та описано критерії конструктивності поведінки учасників освітнього процесу в надзвичайних обставинах: ефективність, адаптивність, гнучкість, активність, ініціативність, стійкість, критичність, рефлексивність. Пропоновані критерії можуть слугувати основою для подальшого дослідження психологічної готовності учасників освітнього процесу до конструктивних дій у надзвичайних ситуаціях.
Зроблено висновок, що в надзвичайній ситуації дії особистості можуть мати різну спрямованість і різний ступінь ефективності щодо цілей спільної діяльності і самого учасника освітнього процесу, його особистісного зростання. Конструктивні дії спрямовані на подолання труднощів та пошук шляхів оптимізації зовнішніх і внутрішніх ресурсів задля збереження фізичного, психологічного здоров’я та соціального благополуччя всіх суб’єктів освітнього процесу.
До кола питань, що є перспективними та актуальними для подальших досліджень, віднесено напрацювання оптимальних алгоритмів реагування учасників освітнього процесу в надзвичайній ситуації та розроблення відповідних методичних рекомендацій і соціально-психологічних технологій.
The constructive behavior of an individual in an emergency situation is presented as a dialectical unity of the objectivity of personal ideas about the world around and subjective self-determination in the assessment of emergencies.

There are singled out the approaches to studying the constructive behavior of participants in the educational process in an emergency situation: as building a basis for further effective work; as a setting for creative collaboration; as reaching of agreements, effectiveness. The main task of the study was to determine the psychological criteria of readiness of educational process participants to constructive behavior in emergency conditions.

The peculiarity of emergency behavior of educational process participants is described by the following parameters: differences in the subjective perception of the situation; individual attitude towards the process of activity; independence in the course of professional interaction; emotional, semantic, personal contact; motivation as a conditionality of the act; purposefulness as the presence of behavioral strategy and tactics; dialogic participation as a way to achieve a common goal; situationality, problematization, functionality as the means of organizing, conducting, and interpreting the process of interaction. Based on the analysis of theoretical and practical studies, the criteria for constructive behavior of participants in the educational process in emergency circumstances are defined and described: efficiency, adaptability, flexibility, activity, initiative, stability, critical thinking, reflexivity.

The proposed criteria can serve as a basis for further study of the psychological readiness of the educational process participants to constructive action in emergencies. It is concluded that in an emergency, the actions of the individual may have different orientations and different degrees of effectiveness in relation to the goals of joint activities and the participant himself in the educational process, personal growth. Constructive actions are aimed at overcoming difficulties and finding ways to optimize external and internal resources to preserve the physical, psychological health, and social well-being of all subjects in the educational process. The range of issues that are promising and relevant for further research includes the development of optimal algorithms to respond to the educational process participants in emergencies and the development of appropriate methodical recommendations and socio-psychological technologies.
 
Publisher ТОВ "Талком"
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/725156/1/169-Article%20Text-366-1-10-20201231.pdf
- Цукур, О. Г. (orcid.org/0000-0003-0886-0091 <http://orcid.org/0000-0003-0886-0091>) (2020) Constructive behavior of the educational process participants in emergency situation: the problem of criteria choice Наукові студії із соціальної та політичної психології, 46 (49). pp. 232-240. ISSN 2309-8287
10.33120/ssj.vi46(49).169
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33120/ssj.vi46(49).169