Record Details

Реформування змісту загальної середньої освіти в незалежній Україні в напрямі національної самоідентифікації (1991–2002 роки): історико-джерелознавчий аспект

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/725187/
http://www.innovpedagogy.od.ua/33-2
10.32843/2663-6085/2021/33-2.1
 
Title Реформування змісту загальної середньої освіти в незалежній Україні в напрямі національної самоідентифікації (1991–2002 роки): історико-джерелознавчий аспект
Reforming the Content of General Secondary Education in Independent Ukraine in the Route of National Self-Identification (1991–2002): Historic and Source Study Aspect
 
Creator Березівська, Лариса Дмитрівна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description Стаття присвячена актуальній проблемі реформування змісту загальної серед-ньої освіти в напрямі національної само-ідентифікації в Україні впродовж першого десятиріччя її незалежності в історико-джерелознавчому вимірі. Історіографічне осмислення цього питання засвідчило, що в українській та зарубіжній історіографії немає праць, де б системно роз-глядалася наведена тема. Для реалізації мети дослідження з використанням дже-релознавчого підходу як провідного вияв-лено та охарактеризовано документи, у яких відображено концептуальні засади реформування змісту загальної серед-ньої освіти (Закон України «Про освіту», 1991 рік; Концепція середньої загально-освітньої школи України, 1991 рік; Дер-жавна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»), 1993 рік; Концепція державного стандарту загальної середньої освіти в Україні, 1996 рік; Закон України «Про загальну середню освіту», 1999 рік; Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа), 2001 рік тощо), задля встановлення їх інформативної цінності. Аргументовано, що період 1991–2002 років характеризується роз-робленням національного освітнього законодавства, нових методологічних засад удосконалення змісту загальної середньої освіти та інтенсифікацією творчої педагогічної думки про його пер-спективний розвиток на основі загаль-нолюдських і національних цінностей. Провідну роль у цьому процесі відіграли вчені НАПН України. Проаналізувавши документи, ми довели, що вони містять інформацію про кардинальні зміни у змісті загальної середньої освіти: від проголо-шення нових принципів його формування (національний, демократичний, гуманіс-тичний, диференціації та індивідуалізації, гуманітаризації, дитиноцентричний, світський, науковий, стандартизації, наступності, варіативності тощо) до їх розвитку та конкретизації. Джерелоз-навче пізнання праць творців (В. Кремень, О. Савченко) національного освітнього законодавства уможливило одержання знання про особливості дібраних матеріалів (автори, час, обставини, мета створення, фактична цінність, достовірність, репрезентативність, вплив епохи). Виявлені документи (закони, концепції, програма, державний стандарт), статті їхніх розробників про реформу-вання змісту загальної середньої освіти в Україні впродовж першого десятиріччя її незалежності мають велике значення для відтворення реальної картини дослі-джуваного процесу.
The article is dedicated to the relevant problem of reforming the content of general secondary education in line with national self-identification in Ukraine during the first decade of its independence in the historical and source study dimension. The historiographic understanding of this issue has shown that in the Ukrainian and foreign historiography there are no works where this topic would be considered systematically. To implement the goal of the study, using the source study approach as a leading one, documents reflecting the conceptual foundations of reforming the content of general secondary education were found and characterized (Law of Ukraine “On Education”, 1991; Concept of the secondary general education school of Ukraine, 1991; State national program “Osvita” (“Ukraine of the XXI century”), 1993; Concept of the state standard of general secondary education in Ukraine, 1996; Law of Ukraine “On general secondary education” (1999), Concept of general secondary education (a 12-year school), 2001, etc.), in order to determine their informative value. It has been substantiated that the period 1991–2002 is characterized by the development of the national educational legislation, new methodological foundations for improving the content of general secondary education and the intensification of creative pedagogical thought regarding its future development based on universal human and national values. The leading role in this process was played by the scientists of the Academy of Educational Sciences of Ukraine. After the analysis of the documents, it has been proven that they contain information about cardinal changes in the content of general secondary education: from the proclamation of new principles of its formation (national, democratic, humanistic, differentiation and individualization, humanitarization, child-centrism, secular, scientific, standardization, continuity, variability, etc.) to the development and concretization of them. The source study of the works by the creators (V. Kremen, O. Savchenko) of the national educational legislation made it possible to obtain the knowledge about the features of the selected materials (authors, time, circumstances, purpose of creation, factual value, reliability, representativeness, influence of the epoch). The discovered documents (laws, concepts, program, and state standard), their developers’ articles on reforming the content of general secondary education in Ukraine during the first decade of its independence are of great importance for reproducing the real picture of the process under study.
 
Publisher ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/725187/1/3.pdf
- Березівська, Лариса Дмитрівна (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2021) Reforming the Content of General Secondary Education in Independent Ukraine in the Route of National Self-Identification (1991–2002): Historic and Source Study Aspect Інноваційна педагоігка, 2 (33). pp. 9-15. ISSN 2663-6085
10.32843/2663-6085/2021/33-2.1
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-6085/2021/33-2.1