Record Details

Інклюзивна освіта дітей з особливими освітніми потребами в Україні: здобутки, втрати, перспективи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/724361/
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18577
 
Title Інклюзивна освіта дітей з особливими освітніми потребами в Україні: здобутки, втрати, перспективи
Inclusive illumination of children with special educational needs in Ukraine: good times, losses, perspectives
 
Creator Обухівська, Антоніна Григорівна
Ілляшенко, Т.Д.
Якимчук, Г.В.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description У статті представлено критичний аналіз досвіду десятилітнього впровадження інклюзивного навчання в Україні.
Показано методичну недосконалість світового досвіду інклюзивного навчання, що виявляється у намаганні його компенсувати додатковими послугами.
Виходячи з позицій вітчизняної педагогічної психології, якісною освітою названо таку, яка дає не тільки знання, уміння, навички, соціальний досвід, але й веде за собою реалізацію потенційних можливостей розвитку дитини з ООП, чого не забезпечує некритичне використання зарубіжного досвіду.
Висловлено застереження щодо руйнування ряду переваг вітчизняних здобутків освіти і розвитку дітей з ООП.
The article presents a critical analysis of the experience of ten years of implementation of inclusive education in Ukraine.
The methodological imperfection of the world experience of inclusive education is shown, which is manifested in the attempt to compensate it with additional services.
Based on the positions of domestic pedagogical psychology, quality education is called one that provides not only knowledge, skills, social experience, but also leads to the realization of potential opportunities for the development of a child with special educational needs (SEN), which does not provide uncritical use of foreign experience.
There are warnings about the destruction of a number of advantages of domestic educational achievements and development of children with SEN.
 
Publisher ТНПУ ім. В. Гнатюка
 
Date 2021
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/724361/1/%D0%9E%D0%B1%D1%83%D1%85%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%D0%90%D0%93%2C%D0%86%D0%BB%D0%BB%D1%8F%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%A2%D0%94%2C%D0%AF%D0%BA%D0%B8%D0%BC%D1%87%D1%83%D0%BA%D0%93%D0%92_%D0%9C%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8%20%D0%86%20%D0%92%D1%81%D0%B5%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BC%D1%96%D0%B6%D0%B4%D0%B8%D1%81%D1%86%D0%B8%D0%BF%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97%2C%D0%BC.%20%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%BF%D1%96%D0%BB%D1%8C%2C%202021_%D0%A1.135-141.pdf
- Обухівська, Антоніна Григорівна, Ілляшенко, Т.Д. and Якимчук, Г.В. (2021) Inclusive illumination of children with special educational needs in Ukraine: good times, losses, perspectives In: Матеріали І Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат» (м. Тернопіль, 8 квітня 2021 р.) ТНПУ ім. В. Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, pp. 135-141. ISBN 978-617-595-108-8