Record Details

Аналіз психологічних факторів у діяльності педагогів інклюзивної освіти як можливих чинників зниження їхньої емоційної стійкості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/724196/
http://habitus.od.ua/journals/2020/15-2020/40.pdf
10.32843/2663-5208.2020.15.38
 
Title Аналіз психологічних факторів у діяльності педагогів інклюзивної освіти як можливих чинників зниження їхньої емоційної стійкості
Analysis of Psychological Factors in the Activities of Teachers of Inclusive Education as Possible Factors in Reducing Their Emotional Resilience
 
Creator Четверікова, Наталя Володимирівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті розглядаються психологічні фактори у професійній діяльності педагогів, які працюють в умовах інклюзивного навчання, що можуть ставати причинами зниження емоційної стійкості фахівців. Підкреслено, що педагогам, які працюють в умовах інклюзивної освіти, щодня, додатково до т.зв. «традиційного» спектру проблемних робочих питань, доводиться працювати з нетиповими для педагога звичайного закладу загальної середньої освіти труднощами и стресовими факторами, які здійснюють додатковий психоемоційний тиск на фахівця. Вказано, що чим суб’єктивно сильніший сукупний вплив подібних стресових факторів, тим більший ризик для особи відчувати емоційну нестійкість, нестабільність, а за його пролонгованого і некомпенсованого впливу – може відчувати емоційну та професійну дезадаптацію, депресивні та інші негативні емоційні стани. Проведено емпіричний аналіз таких специфічних потенційно стресогенних факторів у тріаді «труднощі-почуття-потреби». Подано типологію труднощів, які відчувають педагоги в процесі роботи в умовах інклюзії. Це труднощі інформаційного, нормативно-правового, матеріально-організаційного та соціально-емоційного характеру. Визначено ступінь стресогенності кожного типу труднощів. Подано аналіз особистісно значимих почуттів, які виникають у фахівців у процесі такої професійної діяльності. Зауважено, що серед них переважають реактивні почуття. Визначено групи найбільш особистісно значимих потреб. Серед цих потреб домінують потреби у психологічній підтримці та навчанні ресурсозбережувальним технікам. Зроблено висновок про необхідність психологічної підтримки вказаної групи педагогів у процесі їхньої роботи саме у тих напрямах, які є найбільш потенційно стресовими відповідно до результатів проведеного дослідження.
The article considers the psychological factors in the professional activities of teachers who works in the conditions of inclusive education, which can cause a decrease in the emotional stability of professionals. Emphasis is placed on the fact that the profession of a teacher is one of the potentially stressful professions, and every day in their professional activities, teachers face a huge number of problems and cases that require immediate or long-term response. It was emphasized that teachers working in conditions of inclusive education, daily, in addition to the conditionally "traditional" range of problematic working issues, have to work with difficulties and stress factors atypical for the teacher of an ordinary institution of general secondary education, that carry out additional psycho-emotional pressure on the specialist. It is indicated that than subjectively stronger cumulative influence of similar stressful factors, subjects has more risk for personality to feel emotional instability, and with its prolonged and uncompensated influence – can feel emotional and professional disadaptation, depressive states and other negative emotional states. Empirical analysis of specific potentially stressful factors in the triad «difficulties-feelings-needs» is carried out. A typology of the difficulties experienced by teachers in the process of working in an inclusive environment has been presented. These are difficulties of an informational, regulatory, material and organizational and socio-emotional nature. The degree of stress of each type of difficulty is determined. The analysis of personally significant feelings that arise in specialists in the course of such professional activity is presented. It is noticed that reactive feelings predominate among them. Groups of the most important personal needs is identified. These needs is predominated by the needs for psychological care and support and needs for training in resource-saving techniques. It was concluded that it is necessary to support this group of teachers in the process of their work precisely in those areas that are the most potentially stressful according to the results of the study.
 
Publisher Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/724196/1/%D0%90%D0%9D%D0%90%D0%9B%D0%86%D0%97%20%D0%9F%D0%A1%D0%98%D0%A5%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%A5%20%D0%A4%D0%90%D0%9A%D0%A2%D0%9E%D0%A0%D0%86%D0%92%20%D0%A3%20%D0%94%D0%86%D0%AF%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%92%20%D0%86%D0%9D%D0%9A%D0%9B%D0%AE%D0%97%D0%98%D0%92%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20%D0%AF%D0%9A%20%D0%9C%D0%9E%D0%96%D0%9B%D0%98%D0%92%D0%98%D0%A5%20%D0%A7%D0%98%D0%9D%D0%9D%D0%98%D0%9A%D0%86%D0%92%20%D0%97%D0%9D%D0%98%D0%96%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%87%D0%A5%D0%9D%D0%AC%D0%9E%D0%87%20%D0%95%D0%9C%D0%9E%D0%A6%D0%86%D0%99%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%A1%D0%A2%D0%86%D0%99%D0%9A%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86.pdf
- Четверікова, Наталя Володимирівна (orcid.org/0000-0001-8599-5171 <http://orcid.org/0000-0001-8599-5171>) (2020) Analysis of Psychological Factors in the Activities of Teachers of Inclusive Education as Possible Factors in Reducing Their Emotional Resilience Габітус, 5 (15). pp. 223-229. ISSN 2663-5208
10.32843/2663-5208.2020.15.38
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-5208.2020.15.38