Record Details

Діалогізація як ресурс вивчення мови в контексті оновлення традиційних методів навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/724617/
https://hum-balkan-studies.com/journal_article/dialogizatsiya-kak-resurs-izucheniya-yazyka-v-kontekste-obnovleniya-traditsionnyh-metodov-obucheniya/
 
Title Діалогізація як ресурс вивчення мови в контексті оновлення традиційних методів навчання
Dialogization as a resource of language learning in the context of updating traditional teaching methods
 
Creator Бондаренко, Неллі Володимирівна
Васьківська, Олена Євгеніївна
Косянчук, Сергій Володимирович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті обґрунтована актуальність проблеми оновлення традиційних методів навчання мови в контексті діалогізації освітнього процесу в цілому. Сфокусовано увагу на тому, що актуальність діалогізації основних сфер життя згодом буде тільки зростати в умовах взаємопов’язаного й взаємозалежного глобализированного цифрового світу. Доведено безальтернативність діалогізації освітнього процесу; необхідність перезавантаження традиційних репродуктивних методів навчання мови на основі діалогізації освітнього процесу; теоретично обґрунтовано сутність, роль, місце, визначені шляхи й засоби діалогізації навчання мови як інструмента оновлення традиційних репродуктивних методів навчання; зазначені перевірені способи функціонального збагачення традиційних репродуктивних методів навчання мови новими сучасними ефективними методами.
Акцентовано важливість широкого розуміння діалогу, що вчені відносять до категорії людинознавства; об'єктивна потреба розширити діапазон спілкування вчителя і учнів, наповнити його значущим для обох сторін значеннєвим змістом; схарактеризовано різницю між звичайним і навчальним діалогом; визначено й описано головні умови діалогізації навчання мови, а саме: застосування особистісно орієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів; утвердження в освітньому процесі суб'єкт-суб'єктних стосунків; побудова навчання на соціокультурній, текстовій і запитально-відповідна діяльність основі; впровадження в освітній процес сучасних діалогічних методів, елементів евристичного й проблемного навчання; діалогічна трансформація традиційних репродуктивних методів навчання; широке застосування інтерактивних форм навчання. Найпершою умовою діалогізації освітнього процесу визнано оволодіння учнями запитально-відповідною діяльністю. Представлено й описано розроблену авторами класифікаційну модель запитань.
The article substantiates the urgency of the problem of updating traditional methods of language teaching in the context of dialogization of the educational process as a whole. Attention is focused on the fact that the relevance of the dialogization of the main spheres of life will only increase over time in the conditions of an interconnected and interdependent globalized digital world. The lack of alternative to the dialogization of the educational process has been proved; the need to reboot traditional reproductive methods of language teaching based on the dialogization of the educational process; the essence, role, place are theoretically substantiated, ways and means of dialogization of language teaching as a tool for updating traditional reproductive teaching methods are determined; the proven ways of functional enrichment of traditional reproductive methods of language teaching with new modern effective methods are indicated. The importance of a broad understanding of the dialogue, which scientists classify as human studies, is emphasized; an objective need to expand the range of communication between a teacher and pupils, to fill it with meaningful meaning for both sides; the differences between ordinary and educational dialogue are characterized; the main conditions for the dialogization of language teaching are identified and described, namely: the use of personality-oriented, competence-based and activity-based approaches; approval of subject-subject relations in the educational process; building training on a socio-cultural, textual and question-and-answer basis; introduction into the educational process of modern dialogical methods, elements of heuristic and problem learning; dialogical transformation of traditional reproductive teaching methods; widespread use of interactive forms of education. The primary condition for the dialogization of the educational process is recognized as the mastery by pupils of question-and-answer activities. The classification model of questions developed by the authors is presented and described.
 
Publisher ЕООД «НАУЧЕН ХРОНОГРАФ»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/724617/1/BNV_VOE_KSV%202021%20HBR.pdf
- Бондаренко, Неллі Володимирівна (orcid.org/0000-0002-4033-7287 <http://orcid.org/0000-0002-4033-7287>), Васьківська, Олена Євгеніївна (orcid.org/0000-0001-6922-713X <http://orcid.org/0000-0001-6922-713X>) and Косянчук, Сергій Володимирович (orcid.org/0000-0003-1334-6011 <http://orcid.org/0000-0003-1334-6011>) (2021) Dialogization as a resource of language learning in the context of updating traditional teaching methods Хуманитарни Балкански изследвания, 1 (11) (5). pp. 10-15. ISSN 2683-1090