Record Details

Метод оцінки інформаційного змісту чинників, що формують пізнавальну самостійність здобувачів освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/724396/
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1840/1/012066
10.1088/1742-6596/1840/1/012066
 
Title Метод оцінки інформаційного змісту чинників, що формують пізнавальну самостійність здобувачів освіти
Method for assessing the information content of factors forming the cognitive independence of students
 
Creator Lavrov, Evgeniy
Logvinenko, Victoriya
Siryk, Olga Ye.
Kyzenko, Vasyl
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті описана проблема збудження пізнавальної активності учнів, що виникає у результаті революційних перетворень у технологіях навчання. Це показує необхідність вивчення чинників, що впливають на пізнавальну діяльність, та оцінює інформаційне наповнення цих чинників. На основі методу парного порівнювання розроблено технологію ранжування чинників, що впливають на пізнавальну діяльність. Наведено математичну модель формування та обробки результатів експертної оцінки та приклад розрахунків, а також продемонстровано доцільність включення підсистеми оцінки чинників, що впливають на пізнавальну діяльність, до системи комп’ютерного управління закладу вищої освіти. Описана структура адаптивної системи електронного навчання, заснована на технології врахування чинників, що формують когнітивну самостійність студентів. Експерименти, проведені в трьох університетах України, показали, що використання розробленої математичної моделі та інформаційних технологій дає змогу значно підвищити академічну успішність та зменшити частоту відмов у самостійній роботі студентів, що використовують середовище електронного навчання.
The article describes the problem of awakening the cognitive activity of students, arising due to revolutionary transformations in teaching technologies. It shows the need to study the factors that affect cognitive activity and assesses the information content of those factors. Based on the method of pair comparisons, a technology for ranking the factors affecting cognitive activity has been developed. A mathematical model of the formation and processing of expert assessment results and an example of calculations are given, and the feasibility of including the subsystem for evaluating factors affecting cognitive activity in the computer control system of the university is shown. The structure of an adaptive e-learning system based on the technology of taking into account the factors that form the cognitive independence of students is described Experiments carried out in 3 universities of Ukraine have shown that the use of the developed mathematical model and information technology allows to increase significantly academic performance and to decrease the frequency of refusals from independent work of students using the e-learning environment.
 
Publisher IOP Publishing Ltd.
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/724396/1/Lavrov.Logvinenko.Siryk.Kyzenko2021-conf.pdf
- Lavrov, Evgeniy (orcid.org/0000-0001-9117-5727 <http://orcid.org/0000-0001-9117-5727>), Logvinenko, Victoriya (orcid.org/0000-0003-0993-0821 <http://orcid.org/0000-0003-0993-0821>), Siryk, Olga Ye. (orcid.org/0000-0001-9360-4388 <http://orcid.org/0000-0001-9360-4388>) and Kyzenko, Vasyl (orcid.org/0000-0001-7835-9150 <http://orcid.org/0000-0001-7835-9150>) (2021) Method for assessing the information content of factors forming the cognitive independence of students Journal of Physics: Conference Series. pp. 1-9.
10.1088/1742-6596/1840/1/012066
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.1088/1742-6596/1840/1/012066