Record Details

Педагогічний коучинг як технологія професійного розвитку особистості в системі підвищення кваліфікації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/724395/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/215279
10.33272/2522-9729-2020-5(194)-41-46
 
Title Педагогічний коучинг як технологія професійного розвитку особистості в системі підвищення кваліфікації
Pedagogical coaching as a technology of professional development of personality in the system of further training
 
Creator Любченко, Н.В.
Білик, Н.І.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Розкрито сутність педагогічного коучингу як технології професійного розвитку особистості в системі підвищення кваліфікації, а саме як продуктивного та раціонального засобу організації навчання в чинній системі. Розглянуто нове поняття від етимологічного аналізу до нових значень, що закріпилися у сфері освіти. Обґрунтовано, що педагогічний коучинг повинен посісти гідне місце серед інших інноваційних технологій як ефективний засіб підвищення мотивації і, як наслідок, свідомого навчання на курсах підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Закцентовано увагу на розвиток коучингової компетентності педагога у міжатестаційний період. Коучингову технологію розглянуто в якості інноваційного засобу розвитку самоосвітньої та професійної компетентності педагогічних працівників. Окреслено типовий алгоритм, принципи і методи реалізації коучингової технології. Визначено переваги організації професійної підготовки фахівців у системі підвищення кваліфікації на основі коучингової технології.
The article deals with the essence of pedagogical coaching as a technology of professional development of personality in the system of advanced training, namely as a productive and rational means of organizing training in the current system. A new concept from etymological analysis to new meanings that have become entrenched in the field of education is considered. It is substantiated that pedagogical coaching should take a worthy place among other innovative technologies as an effective means of increasing motivation and, as a consequence, conscious training in further training courses for teachers. Emphasis is placed on the development of coaching competence of the teacher in the intertest period. Coaching technology is considered as an innovative means of developing selfeducational and professional competence of teachers. The typical algorithm and principles and methods of realization of coaching technology are outlined. The advantages of the organization of professional training of specialists in the system of further training on the basis of coaching technology are determined.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/724395/1/%D0%91%D1%96%D0%BB%D0%B8%D0%BA%20%D0%9D%D0%86%2C%20%D0%9B%D1%8E%D0%B1%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9D%D0%92_%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BA%D0%BE%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B3.pdf
- Любченко, Н.В. (orcid.org/000-0002-4247-340X <http://orcid.org/000-0002-4247-340X>) and Білик, Н.І. (orcid.org/000-0003-2344-5347 <http://orcid.org/000-0003-2344-5347>) (2020) Pedagogical coaching as a technology of professional development of personality in the system of further training Імідж сучасного педагога, 5 (194). ISSN 2522-9729
10.33272/2522-9729-2020-5(194)-41-46
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33272/2522-9729-2020-5(194)-41-46