Record Details

Результати дослідження сучасного стану партнерства у підготовці педагогів професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723531/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/605
10.32835/2707-3092.2020.21.69-82
 
Title Результати дослідження сучасного стану партнерства у підготовці педагогів професійної освіти
Results of analysis of national survey on current governance in vocational teachers' education in ukraine
 
Creator Радкевич, В.О.
Бородієнко, О.В.
Кручек, Вікторія Аркадіївна
Радкевич, О.П.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Актуальність: у системі підготовки педагогів для професійної (професійно-технічної) освіти бракує взаємодії між суб’єктами цього процесу, стейкхолдерами та іншими зацікавленими сторонами, що зумовлює її невідповідність потребам ринку праці, знижує якість освіти. Разом з тим, сформованість професійних компете нтностей викладачів визначає не лише якість підготовки здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти, але й усієї системи, що спрямована на забезпечення економіки країни кваліфікованими робітничими кадрами. Механізми управління професійною підготовкою викладачів для закладів професійно-технічної освіти (ПТО) потребують перегляду та вдосконалення. Одним з інструментів розв’язання цієї проблеми є управління на ос нові партнерства та стандартизації. Тому дослідження сучасного стану партнерства у підготовці педагогів про фесійної освіти заради розроблення нових механізмів управління підготовкою є надзвичайно актуальним. Мета: аналіз сучасного стану партнерства у підготовці педагогів професійної освіти. Методи: аналіз наукової літератури, законодавчо-нормативних документів – для вивчення сучасних те нденцій в управлінні професійною підготовкою педагогів; метод опитування (анкетування з використанням веб сервісу GoogleForms), метод експертного оцінювання, порівняльний аналіз – для з’ясування сучасного стану партнерства у підготовці педагогів професійної освіти. Результати: представлено результати опитування викладачів закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку здобувачів за спеціальністю «Професійна освіта», здобувачів вищої освіти, педагогів та керівників закладів професійної освіти. Професійна педагогіка/1(21)'2020 Висновки: опитування засвідчило факт недосконалості існуючої системи підготовки педагогів профе сійного навчання, зокрема: несистемної співпраці усіх суб’єктів освітнього процесу та потенційних роботодав ців, недостатньої практичної та професійної спрямованості навчання, невідповідності вимогам ринку праці, від даленості від виробничих умов, затеоретизованості навчання, невикористання усіх потенційних можливостей співпраці з міжнародними організаціями, центрами зайнятості, професійними спілками. Для посилення якості підготовки необхідне впровадження нових механізмів управління цією підготовкою, вдосконалення методики навчання, організації практичного навчання здобувачів освіти та системи підвищення кваліфікації через нала годження тісної співпраці, розширення партнерських відносин між закладами професійної (професійно-техніч ної), вищої освіти та з іншими зацікавленими сторонами.
Relevance: the system of teacher training for vocational (technical) education lacks interaction between the stakeholders, which causes its inconsistency with the needs of the labor market and reduces the quality of education. At the same time, the development of professional competencies of teachers determines not only the quality of training of applicants for vocational education, but also the entire system aimed at providing the national economy with skilled workers. Mechanisms of governance in vocational teacher education for vocational education and training (VET) institutions need to be reviewed and improved. One of the tools to solve this problem is partnership-based governance and standardization. Therefore, the study of the current state of partnership in vocational teacher education in Ukraine in order to develop new mechanisms is extremely relevant. Purpose: analysis of the current state of partnership in vocational teacher education in Ukraine. Methods: theoretical analysis of scientific literature, legislative and regulatory documents – to study current trends in the governance of vocational teacher education in Ukraine; survey method (questionnaire using the web service GoogleForms), the method of expert evaluation, comparative analysis – to determine the current state of partnership in vocational teacher education in Ukraine. Results: the results of survey of four groups of respondents research and teaching staff of higher education institutions which carry out training of students in the specialty "Professional Education", HEI students in the specialty "Professional Education", teachers and heads of vocational education institutions are presented. Conclusions: the survey revealed the fact of imperfection of the existing system of vocational teacher education in Ukraine, in particular: unsystematic cooperation of all subjects of the educational process and potential employers, Professional Pedagogics/2(21)'2020 70 insufficient practical and professional orientation of training, non-compliance with labor market requirements, remoteness from production conditions, non-use of training opportunities for cooperation with international organizations, employment centers, trade unions. To strengthen the quality of training, it is necessary to introduce new mechanisms for governance of vocational teacher education in Ukraine, improving teaching methods, organizing practical training for students and up-skilling training systems through close cooperation, expanding partnerships between vocational, higher education institutions and other stakeholders.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
en
 
Rights cc_by_sa_4
cc_by_sa_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723531/1/605-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-2123-5-10-20210223.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/723531/2/605-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-2070-4-10-20210125.pdf
- Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>), Бородієнко, О.В. (orcid.org/0000-0001-9133-0344 <http://orcid.org/0000-0001-9133-0344>), Кручек, Вікторія Аркадіївна (orcid.org/0000-0002-8252-6844 <http://orcid.org/0000-0002-8252-6844>) and Радкевич, О.П. (orcid.org/0000-0002-2648-5726 <http://orcid.org/0000-0002-2648-5726>) (2020) Results of analysis of national survey on current governance in vocational teachers' education in ukraine Professional Pedagogics, 2 (21). pp. 69-82. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2020.21.69-82
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2020.21.69-82