Record Details

Актуальні компетентності педагогічних працівників для організації дистанційного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723499/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/624
10.32835/2707-3092.2020.21.53-59
 
Title Актуальні компетентності педагогічних працівників для організації дистанційного навчання
Relevant competences of the teaching staff for the organisation of distance learning
 
Creator Radkevych, Oleksandr
Radkevych, Oksana
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність: пандемія Covid-19 докорінно змінила організацію освітнього процесу в закладах освіти і, зокрема, професійної (професійно-технічної). До таких змін можна віднести його часткове здій-снення у дистанційній формі. Відповідно у педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти виникла необхідність навчитися взаємодіяти із суб’єктами освітнього процесу онлайн на дистанційних платформах. Це актуалізувало оволодіння ними новими формами, методами та техно-логіями організації освітнього процесу, а відтак набуття актуальних компетентностей.
Мета: аналіз та виокремлення актуальних компетентностей педагогічних працівників для органі-зації дистанційного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти.
Методи: аналіз і синтез – для з’ясування стану та рівня розробленості досліджуваної проблеми; систематизація та узагальнення – для формулювання висновків.
Результати: Розкрито дефініціальне та наукове розуміння компетентності педагогічних праців-ників закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Встановлено, що концепція компетентнісного підходу в освіті спрямована на формування особистості майбутнього професіонала з позитивним світо-глядом, ціннісними орієнтаціями, здатністю швидко адаптуватися до нових і непередбачуваних життєвих і професійних ситуацій. Висвітлено інформаційно-комунікаційну компетентність у вузькому та широко-му розумінні. Встановлено, що інформаційно-комунікаційна компетентність педагогічних працівників закладів професійної освіти має включати в себе фактичну навчальну діяльність із застосуванням сучас-них інформаційно-комунікаційних технологій та здійснюватися в умовах інформаційного середовища. Тобто, включати в себе знання із застосування в освітньому процесі спеціалізованого програмного за-безпечення, що спрямоване на організацію дистанційної форми освіти (Moodle, Classroom, Unicraft, Microsoft Teams, Edmodo тощо). До технологічної компетентності віднесено комплекс знань і вмінь ор-ганізовувати освітній процес у закладах професійної (професійно-технічної) освіти із застосуванням те-хнологій дистанційного навчання, добираючи для цього оптимальні електронні засоби та відповідний електронний навчально-методичний матеріал.
Висновки: Організація дистанційного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти здійснюється на основі компетентнісного підходу та ґрунтується на положеннях Концепції нав-чання впродовж життя. Розвиток у педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти інформаційно-комунікаційної та технологічної компетентності сприяє підвищенню якості дистан-ційного навчання майбутніх кваліфікованих робітників.
Relevance: The Covid-19 pandemics has radically changed the organisation of the teaching process at education institutions in general and at vocational (vocational and technical) ones in particular. These changes include partially distance teaching. Accordingly, the teaching staff at vocational (vocational and technical) education institutions had to learn how to interact with the educational process subjects using distance communication platforms. It stimulated them to master new forms, methods and technologies of organising the educational process and helped them acquire relevant competences.
Aim: analysis and determination of relevant competences for the teaching staff to organise distance education at vocational (vocational and technical) education institutions.
Methods: analysis and synthesis to clarify the status and the level of investigation of the research problem; systematisation and generalisation to formulate conclusions.
Results: The definitional and academic understanding of the teaching staff’s competence at vocational (vocational and technical) education institutions has been explored. It has been established that the concept of the com-petence-based approach in education aims to shape the personality of a future specialist with a positive worldview, a system of values and the ability to quickly adapt to new and unexpected life and professional situations. The informa-tional and communicative competence has been highlighted in the narrow and broad understanding. It has been found that the informational and communicative competence of the teaching staff at vocational education institutions must include actual teaching that uses modern info-communication technologies and takes place in information environment. Therefore, it must include knowledge about the use of specialised software in the education process that is instrumental in organising the distance mode of education (Moodle, Classroom, Unicraft, Microsoft Teams, Edmodo, etc.). The tech-nological competence includes knowledge and skills related to the organisation of the teaching process at vocational (vocational and technical) education institutions using distance learning technologies and choosing optimal electronic means and corresponding electronic didactic materials.
Conclusions: The organisation of distance learning at vocational (vocational and technical) education institu-tions follows a competence-based approach and is based on the principles of the Lifelong Learning Concept. The de-velopment of informational, communicative and technological competences in the teaching staff at vocational (vocational and technical) education institutions contributes to a higher quality of future qualified specialists’ distance education.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Rights cc_by_sa_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723499/1/624-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-2014-2-10-20210119.pdf
- Radkevych, Oleksandr (orcid.org/0000-0002-2648-5726 <http://orcid.org/0000-0002-2648-5726>) and Radkevych, Oksana (orcid.org/0000-0003-3332-1495 <http://orcid.org/0000-0003-3332-1495>) (2020) Relevant competences of the teaching staff for the organisation of distance learning Professional pedagogics, 2 (21). pp. 53-59. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2020.21.53-59
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2020.21.53-59