Record Details

Робоча навчальна програма спецкурсу «STEM-школа»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723903/
 
Title Робоча навчальна програма спецкурсу «STEM-школа»
Working curriculum of the special course "STEM-school"
 
Creator Гущина, Н.І.
Василашко, І.П.
Коршунова, О.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У сучасних соціально-економічних умовах система освіти має соціальне замовлення на систему освіти з новою парадигмою та принципами. Це одночасно виклик, який потребує важкої праці, але й перевага, що дозволить трансформувати систему освіту, зважаючи на запити кожного – педагогів, вихованців та їх батьків. Завдяки новому Закону «Про освіту», яким запроваджено нову систему підвищення кваліфікації, ми маємо змогу побудувати систему, яка передбачає збільшення та розширення можливостей, враховуватиме індивідуальні потреби педагогічних працівників і дозволить кожному створювати власну траєкторію професійного зростання впродовж усього життя.
Одним з актуальних напрямів модернізації та інноваційного розвитку природничо-математичного, гуманітарного профілів освіти виступає STEM-орієнтований підхід до навчання.
Розвиток STEM-освіти потребує загальної модернізації змісту освіти, матеріально-технічного й навчально-методичного забезпечення, і робота в цьому напрямі ведеться постійно. Але першочергово необхідно розв’язати проблему – розвиток професійних компетентностей STEM-педагога.
Усвідомлення необхідності неперервного педагогічного розвитку, розуміння нових соціально-економічних викликів, що постають зараз, відділ STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», видавництво «Видавничий дім «Освіта» ініціювали та успішно реалізовують на партнерських засадах протягом 4 років соціальний всеукраїнський інноваційний освітній проєкт «STEM-школа» на платформі Українського проєкту «Якість освіти». STEM-партнерство сприяло створенню відкритих освітніх ресурсів неформальної освіти, які доповнюють форми формальної освіти дорослих, засоби підвищення кваліфікації, надають можливість мотивувати педагогічних працівників активно впроваджувати освітні STEM-інновації.
Щорічно «STEM-школа» проводить дві сесії відповідно навчальної програми спецкурсу. Слухачі розвивають професійні компетентності, вивчають досвід новаторів, методичні рекомендації, приклади програм, отримують для впровадження авторські методичні матеріали, кейси інтегрованих STEM-уроків/проєктів/екскурсій тощо.
In modern socio-economic conditions, the education system has a social order for the education system with a new paradigm and principles. This is both a challenge that requires hard work, but also an advantage that will transform the education system, taking into account the needs of everyone - teachers, students and their parents. Thanks to the new Law on Education, which introduces a new system of professional development, we are able to build a system that provides for the increase and expansion of opportunities, takes into account the individual needs of teachers and allows everyone to create their own lifelong growth trajectory.
One of the current areas of modernization and innovative development of natural sciences, mathematics, humanities education is STEM-oriented approach to learning.
The development of STEM-education requires a general modernization of the content of education, logistical and educational-methodological support, and work in this direction is ongoing. But first of all, it is necessary to solve the problem - the development of professional competencies of STEM-teacher.
Awareness of the need for continuous pedagogical development, understanding of new socio-economic challenges that arise now, the Department of STEM-Education DNU "Institute for Modernization of Educational Content", SHEI "University of Education Management", Publishing House "Education" initiated and successfully implemented on a partnership basis for 4 years the social all-Ukrainian innovative educational project "STEM-school" on the platform of the Ukrainian project "Quality of education".
STEM-partnership has contributed to the creation of open educational resources of non-formal education, which complement the forms of formal adult education, tools for professional development, provide an opportunity to motivate teachers to actively implement educational STEM-innovations.
Annually, "STEM-school" to hold two sessions according to the curriculum of the special course. Students develop professional competencies, learn the experience of innovators, methodological recommendations, example programs, get for the implementation of author's methodical materials, cases of integrated STEM-lessons / projects / excursions, etc.
 
Publisher «Видавничий дім «освіта»
 
Date 2020
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723903/1/%D0%A0%D0%9D%D0%9F_STEM-%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0_2020.pdf
- Гущина, Н.І. (orcid.org/0000-0003-0864-4188 <http://orcid.org/0000-0003-0864-4188>), Василашко, І.П. and Коршунова, О.В. (2020) Working curriculum of the special course "STEM-school" [Teaching Resource]