Record Details

Усвідомлення учнями значущості професійно-ціннісних орієнтації до трудової діяльності: результати дослідження

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723888/
https://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/28/490
10.32405/2308-3778-2020-24-2-72-88
 
Title Усвідомлення учнями значущості професійно-ціннісних орієнтації до трудової діяльності: результати дослідження
Students’ awareness of the significance of professional and value orientation to employment: research results
 
Creator Охріменко, З.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті актуалізовано проблему формування професійно-ціннісних орієнтацій, які є джерелом особистісного і професійного зростання. Визначено, що формування професійно-ціннісних орієнтацій активізується під час профільного та професійного самовизначення учнів, адже кожна професія так чи інакше пов’язана з ієрархією цінностей. Окрім цього, значним важелем ефективного професійного становлення особистості є її здатність віднаходити особистісний смисл у майбутній професійній діяльності. Доведено, що виховання несуперечливої системи цінностей забезпечує сумлінне ставлення до професійної діяльності, спонукає людину до творчого пошуку, є запорукою адаптативності до динамічних умов ринку праці, активної і творчої діяльності.
Відповідно до мети, уточнено зміст поняття «професійно-ціннісні орієнтації учнів до трудової діяльності», розкрито його компоненти, критерії та показники, виокремлено рівні сформованості (високий, середній, низький).
Визначено перелік методик дослідження для вивчення особливостей формування професійно-ціннісних орієнтацій до трудової діяльності у підлітків та старшокласників, які широко використовуються в психолого-педагогічній практиці, що свідчить про їх надійність та відповідність віковому виміру психологічної структури особистості підлітка і старшокласника.
Надано результати проміжної діагностики пізнавального компоненту професійно-ціннісних орієнтацій учнів до трудової діяльності. Інтерпретація результатів анкетування та методики «Якорі кар'єри» дозволила зробити висновок, що загальний відсоток учнів у яких чітко сформована система знань про майбутню трудову діяльність у цілому становить 14%; 29% учнів властива неповна система знань про майбутню трудову діяльність і 57% учнів має поверхові та несистематичні знання про майбутню трудову діяльність. Також виявлено значні розходження у рівнях знань про власні індивідуальні особливості та відмінність у кар’єрних орієнтаціях у старшокласників і підлітків. З’ясовано, що найменш розвиненим як у старшокласників, так і у підлітків є вміння узгоджувати вимоги майбутньої сфери професійної діяльності і власні індивідуальні особливості.
Визначено, що результати, отримані за методиками не суперечать сучасним напрямкам дослідження (Теорія поколінь, Когнітивна теорія соціальної кар’єри) та результатам теоретико-прикладних досліджень інших фахівців.
The article actualizes the problem of formation of professional and value orientations, which is a source of personal and professional growth. It is determined that the formation of professional and value orientations is activated during the profile and professional self-determination of students, because each profession is somehow connected with the hierarchy of values. In addition, a significant lever of effective professional development of the individual is his or her ability to find personal meaning in future professional activities. It is proved that education of a consistent system of values provides conscientious attitude to professional activity, encourages a person to creative search, is a guarantee of adaptability to the dynamic conditions of the labor market, active and creative activity.
In accordance with the purpose, the content of the concept of “professional and value orientations of students to work” is clarified, its components, criteria and indicators are revealed, the levels of formation (high, medium, low) are singled out.
The list of research methods for studying the peculiarities of the formation of professional and value orientations to work in adolescents and high school students, which are widely used in psychological and pedagogical practice, indicates their reliability and age-appropriate psychological structure of the personality of adolescents and high school students.
The results of intermediate diagnostics of the cognitive component of professional and value orientations of students to work are given. Interpretation of the results of the questionnaire and the method of “Career Anchors” allowed us to conclude that the total percentage of students who have a well-formed system of knowledge about future work in general is 14%; 29% of students have an incomplete system of knowledge about future work and 57% of students have superficial and unsystematic knowledge about future work. There are also significant differences in the levels of knowledge about their own individual characteristics and differences in career orientations in high school students and adolescents. It was found that the least developed in both high school and adolescents is the ability to reconcile the requirements of the future field of professional activity and their own individual characteristics.
It is determined that the results obtained by the methods do not contradict the modern directions of research (Generation Theory, Social Cognitive Career Theory) and the results of theoretical and applied research of other specialists.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723888/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82._%D0%B7%D0%B1i%D1%80%D0%BD.__I%D0%9F%D0%92_%E2%84%9624_%28%D0%9E%D1%85%D1%80%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%97.%D0%92.%29.pdf
- Охріменко, З.В. (orcid.org/0000-0001-7217-100X <http://orcid.org/0000-0001-7217-100X>) (2020) Students’ awareness of the significance of professional and value orientation to employment: research results Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (24). pp. 72-88. ISSN 2308-3778
10.32405/2308-3778-2020-24-2-72-88
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2308-3778-2020-24-2-72-88