Record Details

Конструювання досвіду як чинник розвитку професійної компетентності психолога

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723887/
https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/529
10.31108/3.2020.4.3.10
 
Title Конструювання досвіду як чинник розвитку професійної компетентності психолога
Experience constructing as a factor of professional competence development of a psychologist
 
Creator Чепелєва, Н.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Статтю присвячено обґрунтуванню впливу особистісного досвіду як організованого смислового утворення на розвиток професійної компетентності психолога. Показано, що проблему розвитку професійної компетентності фахівця-психолога доцільно розглядати у контексті постнекласичного
методологічного підходу, який тлумачить особистість як людину, здатну до самодетермінації, самотворення та самопроектування. Конструювання досвіду як необхідної умови розвитку особистості при цьому запропоновано
тлумачити як приведення соціокультурної та особистої інформації в систему, організацію цієї інформації в пов’язані структури, які допомагають осягнути її
смисл.
Професійну компетентність запропоновано розглядається як єдність знань, необхідних для успішного здійснення професійної діяльності, та досвіду,
який передбачає не лише володіння необхідними практичними вміннями і навичками, а й наявність у фахівця розвинутого поля професійних смислів, що великою мірою зумовлюють творчий характер професійної діяльності
психолога. Особистісний досвід фахівця являє собою організовану й цілісну структуру, вихідний матеріал для якого надають реальні життєві та професійні події. Його можна розглядати як осмислення та впорядкування
плинних подій, які зароджуються в тих чи інших життєвих та професійних ситуаціях, і, будучи означені, осмислені та проінтерпретовані, трансформуються в досвід особистості.
Основними складовими професійної компетентності визначено
когнітивну, операціональну та комунікативну. Вони формуються на різних етапах навчання у процесі здійснення таких видів діяльності: учбової квазіпрофесійної та учбово-професійної. Показано, що розвиток усіх видів професійної компетентності базується на осмисленні особистого досвіду
студентів та великою мірою залежить від успішного розв’язання основних конфліктів – неузгодженості, десемантизації та смислового конфлікту.
Невирішення цих конфліктів блокує розвиток смислової сфери майбутнього фахівця та призводить до ригідності професійного досвіду особистості, невпевненості у власних фахових можливостях, розчаруванні у майбутній
професії. Доведено, що однієї з умов розв’язання основних конфліктів є розвиток здатності до розуміння та інтерпретації, які є важливими процедурами як
практичної діяльності психолога, так і самопізнання, саморозвитку, професійної рефлексії фахівця, збагачуючи тим самим його професійний та особистісний досвід. Показано також, що важливу роль у розвитку професійної компетентності психолога відіграє вибудовування нових схем та сценаріїв
професійної діяльності за допомогою двох основних механізмів розуміння та інтерпретації особистого досвіду – семіотичного та комунікативного, а також розвиток діалогізму як однієї із професійно важливих якостей фахівця-
психолога
The article is devoted to substantiation of influence of personal experience as an organized semantic formation on the development of a psychologist professional competence. It is shown that the problem of professional competence development should be considered in the context of a post-nonclassical methodological approach that interprets an individual as a person which is capable of self-determination, self-creation and self-designing. The experience constructing as a necessary condition for personal development is interpreted as bringing sociocultural and personal information into the system, organizing this information into related structures that help to understand its meaning.

Professional competence is considered as the unity of knowledge, which is necessary for successful professional activity and experience, which involves not only the possession of necessary practical skills and abilities, but also the presence of a specialist’s developed field of professional meanings, which determine the creative nature of the psychologist’s professional activity to a large extent. The personal experience is an organized and holistic structure, the source material for which is provided by real life and professional events. It can be considered as comprehension and ordering of current events, which arise in certain life and professional situations, and, being defined, understood and interpreted, they are transformed into personal experience.

The main components of professional competence are cognitive, operational and communicative. They are formed at different stages of education in the process of carrying out the following activities: educational quasi-professional and educational-professional. It is shown that the development of all professional competence types is based on understanding a students’ personal experience and to a great extent depends on the successful resolution of major conflicts – inconsistencies, desemantization and semantic conflict. Failure to resolve these conflicts blocks the development of the future specialist’s semantic sphere and leads to the person’s professional experience rigidity, uncertainty in his own professional capabilities, frustration in the future profession. It is proved that one of the conditions for resolving major conflicts is the development of the ability to understand and interpret, which are important procedures of the psychologist’s practical activities, as well as his self-knowledge, self-development and professional reflection, thus enriching his professional and personal experience. It is also shown that the development of new schemes and scenarios of professional activity with the help of two main mechanisms for understanding and interpreting personal experience – semiotic and communicative, as well as the development of dialogism as one of the professionally important qualities of a psychologist, plays an important role in the development of a psychologist’s professional competence.
 
Publisher Інститут психології НАПН України ім. Г.С.Костюка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723887/1/Nataliia_Chepelieva_Konstruiuvannia_dosvidu_yak_chynnyk_rozvytku_profesiinoi_kompetentnosti_psykholoha.pdf
- Чепелєва, Н.В. (orcid.org/0000-0002-2085-4148 <http://orcid.org/0000-0002-2085-4148>) (2020) Experience constructing as a factor of professional competence development of a psychologist Технології розвитку інтелекту, 3(28) (4). ISSN 2223-0521
10.31108/3.2020.4.3.10
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31108/3.2020.4.3.10