Record Details

Антикризовий менеджмент підвищення кваліфікації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722675/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/64
 
Title Антикризовий менеджмент підвищення кваліфікації
Crisis management in the in-service training
 
Creator Карташова, Л.А.
Кириченко, М.О.
Сорочан, Т.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена проблемі управління дистанційним навчанням слухачів курсів підвищення кваліфікації у період кризи на прикладі досвіду освітньої діяльності Центрального інституту післядипломної освіти Державного закладу вищої освіти «Університет менеджменту освіти» НАПН України. Криза характеризується як різка зміна стану речей, злам, загострення становища, критичне виявлення протиріч у соціально-економічній системі або окремій організації, що загрожує її стійкості в оточуючому середовищі й унеможливлює виконання функцій у звичайному режимі. Узагальнені особливості функціонування системи підвищення кваліфікації в умовах кризи. Подано визначення антикризового менеджменту як управління відповідною системою у стані дисбалансу. Висвітлено практичний досвід діяльності з підвищення кваліфікації педагогічних, науково-педагогічних і керівних кадрів освіти в період карантину, що склався в ЦІПО ДЗВО «УМО» НАПН України. Представлено антикризовий менеджмент системи неформальної освіти «Український відкритий університет післядипломної освіти», зокрема створення віртуальних кафедр, практику розроблення змісту освіти, зорієнтованого на актуальні запити споживачів, замовників та стейкхолдерів освітніх послуг з підвищення кваліфікації. Надані рекомендації щодо організації дистанційного навчання на курсах підвищення кваліфікації у період кризи.
The paper enlightens the problem of managing the listeners’ distance in-service learning during the crisis exemplified by the Central Institute of Postgraduate Education at the State Higher Education Institution “University of Educational Management”, National Academy of Educational Sciences of Ukraine. The crisis is characterised as a sharp change in the state of affairs, break, aggravation of the situation, critical detection of contradictions in the socio-economic system or a separate organisation, which threatens its stability in the environment and makes it impossible to perform functions normally. The peculiarities of the in-service training system functioning under the quarantine are summarised. The “crisis management” is defined as managing a certain system in a state of imbalance. The practical experience of in-service teacher training at the Central Institute of Postgraduate Education is described. The crisis management of the non-formal education system “The Ukrainian Open University of Postgraduate Education” is presented, in particular creation of virtual departments, education content development practice, focused on the current demands of consumers, customers and stakeholders of in-service training services. The recommendations concerning distance learning organisation at the in-service training courses during the crisis are given.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722675/1/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%88%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Карташова, Л.А. (orcid.org/0000-0002-1270-4158 <http://orcid.org/0000-0002-1270-4158>), Кириченко, М.О. (orcid.org/0000-0003-1756-9140 <http://orcid.org/0000-0003-1756-9140>) and Сорочан, Т.М. (orcid.org/0000-0002-4704-2385 <http://orcid.org/0000-0002-4704-2385>) (2020) Crisis management in the in-service training Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2 (1). pp. 1-10. ISSN 2707-305X