Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/722673/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2543 |
|
Title |
Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти
Development of teacher's digital competency in terms of information and educational environment of a secondary education establishment |
|
Creator |
Карташова, Л.А.
Бахмат, Н.В. Пліш, І.В. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Інформатизація системи освіти спричиняє активне використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) суб’єктами освітнього процесу, що позитивно позначається на його ефективності й сприяє формуванню професійних компетентностей педагогів. У роботі виокремлюється один із складників професійної компетентності, цифрова компетентність - якість педагога, яка означає здатність та вміння систематичного, логічного та системного використання ІКТ, вказує на його сучасність, мобільність та конкурентоздатність. Незважаючи на різноманітність рішень для її розвитку, система освіти Нової української школи потребує пошуку нових шляхів у цьому напрямі. Одним з них є розроблення інноваційного електронного освітнього ресурсу – електронної платформи mobiSchool, що є адаптованою до умов неперервної інформатизації освіти та містить web- інструментарій для проектування та формування автентичних електронних середовищ (web-прототипів) закладів освіти. Експериментальне впровадження mobiSchool вказує на позитивні результати в неперервному підвищенні та розвитку цифрових компетентностей педагогів. В основу розробки закладено принципи доступності, зрозумілості, особистісної спрямованості, формування мотивації та зацікавленості. Зазначений ресурс відмінний від подібних тим, що: він є кросплатформенним та не потребує придбання додаткового обладнання; користувачі забезпечуються тьюторським супроводом; для роботи користувачам достатньо отримати від розробника вхідні дані; користувачі отримують різні рівні доступу (адміністратора, вчителя, учня, батьків); він є адаптивним – для кожного закладу освіти розробляється його унікальний web-прототип; об’єднує та реалізує всі функції освітнього процесу – навчальну, розвиваючу, виховну, стимулюючу (мотиваційну) й організаційну (управлінську); може бути використаний за всіх форм навчання.
Informatization of the education system causes the active use of information and communication technologies (ICT) by the subjects of the educational process, which positively affects its effectiveness and promotes the formation of teacher’s professional competency. One of the components of professional competency is the digital competency which means the teacher’s ability of systematic, logical use of ICT, indicates its modernity, mobility and competitiveness. Despite the variety of solutions for its development, the education system of the New Ukrainian School needs to find the new ways in this direction. One of them is the development of an innovative e-learning resource - the e-platform mobiSchool, adapted to the conditions of continuous education informatization, and containing the web-tools for designing and creating the authentic electronic environments (web-prototypes) of educational institutions. Experimental implementation of mobiSchool points to positive results in the continuous improvement and development of teachers’ digital competencies. The basis of the development is the principles of accessibility, intelligibility, personal orientation, the motivation and interest formation. The specified resource is different from the similar ones: it is a cross-platform that does not require the purchase of additional equipment; users are provided with tutorial support; it is enough for users to get input from the developer; users get different access levels (administrator, teacher, student, parents); it is adaptive - for each educational institution it develops its unique web-prototype; unites and implements all the functions of educational process - educational, developing, training, stimulating (motivational) and organizational (managerial); it can be used for all forms of learning. |
|
Publisher |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України,
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/722673/1/2543-Article%20Text-11533-1-10-20181227.pdf
- Карташова, Л.А. (orcid.org/0000-0002-1270-4158 <http://orcid.org/0000-0002-1270-4158>), Бахмат, Н.В. and Пліш, І.В. (2018) Development of teacher's digital competency in terms of information and educational environment of a secondary education establishment Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (68). pp. 193-295. ISSN 2076-8184 |
|