Record Details

Життя особистості в смислоціннісному поступі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723866/
 
Title Життя особистості в смислоціннісному поступі
The life of the individual in the semantic progress
 
Creator Бех, І.Д.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті розглядається життя особистості в її смислоціннісному поступі. Велика ідея про те, що люди народжені один для одного, має бути усвідомленою кожною особистістю, яка мріє вибудувати власне достойне життя. Однак слід розуміти, що означена ідея рівною мірою передбачає, що всі ми народжені й для суспільства. Лише у такому поєднанні людина знайде задоволення, спокій і втіху. Такі переживання особистість мусить випробувати своїми цінностями, які повинні кластися в основу її життя.
Акцентується на тому, що зростаючій особистості доводиться жити серед людей з різними цінностями, і це значно ускладнює процес її соціалізації, який входить у виражену суперечність з організованим виховним процесом. У цих умовах вона повинна мати, як еталон для виміру духовності, вчинок. При цьому тільки такий вчинок, який прямо чи опосередковано зводиться до суспільної мети. У іншому випадку він розриватиме життя і не даватиме йому бути чимось єдиним.
The article examines the life of the individual in its semantic progress. The great idea that people are born for each other must be realized by every person who dreams of building his own dignified life. However, it should be understood that this idea equally implies that we are all born for society. Only in such a combination a person will find pleasure, peace and comfort. Such experiences a person must experience with their values, which should form the basis of his life.
Emphasis is placed on the fact that a growing individual has to live among people with different values, and this greatly complicates the process of its socialization, which is in marked contradiction with the organized educational process. In these circumstances, it must have, as a standard for measuring spirituality, action. In this case, only such an act, which is directly or indirectly reduced to a social goal. Otherwise, he will ruin his life and prevent him from being one.
 
Publisher ФО-П Ходаковська О.В.
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723866/1/%D0%96%D0%B8%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96_%D1%83_%D1%81%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83_%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF%D1%96.pdf
- Бех, І.Д. (orcid.org/0000-0002-4763-1673 <http://orcid.org/0000-0002-4763-1673>) (2020) The life of the individual in the semantic progress Методист, 11-12 (108).