Record Details

Програма спецкурсу «Оцінювання рівня інноваційності освітнього середовища гімназії»: зміст і структура

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723869/
http://ipvid.org.ua/vypusk23/Vypusk-25/
10.32405/2411-1309-2020-25-24-39
 
Title Програма спецкурсу «Оцінювання рівня інноваційності освітнього середовища гімназії»: зміст і структура
Special course program "Assessment of the level of innovativeness of the educational environment of the gymnasium": content and structure
 
Creator Гораш, Катерина Вікторівна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкрито зміст і структуру програми спецкурсу «Оцінювання рівня інноваційності освітнього середовища гімназії», який розроблено для керівників і вчителів базової середньої освіти з метою їх підготовки до застосування інструментарію оцінювання освітнього середовища. Автором обґрунтовано доцільність упровадження спецкурсу в процес самоосвіти та підвищення кваліфікації педагогічних працівників; описано зміст основних структурних складників програми спецкурсу (мету, предмет, вимоги й очікувані результати навчання педагогічних працівників за програмою спецкурсу, перелік і зміст модулів, обсяг навчального навантаження та форми організації освітнього процесу). Акцентовано увагу на доцільності застосування розробленого інструментарію оцінювання інноваційності освітнього середовища гімназії в педагогічній практиці та управлінні закладами загальної середньої освіти. Інструментарію оцінювання інноваційності освітнього середовища гімназії дасть змогу визначити один з рівнів інноваційності (адаптивний, експериментальний, пошуку та ініціатив, продуктивний) і застосувати результати оцінювання в стратегічному плануванні роботи школи та проєктуванні її інноваційного освітнього середовища.
In the process of reforming general secondary education, the issue of creating a modern educational environment is relevant, which would stimulate the natural needs of students to search for novelty and explore new things. We consider the innovative educational environment as an open and dynamic system that should provide comfortable conditions for the development, education and upbringing of students based on universal values and the formation of the key competences necessary for successful self-realization in the XXI century.
In pedagogical practice, an important area is the preparation of both practicing teachers and students of higher pedagogical educational institutions, for the application of scientific developments.
The article reveals the content and structure of the program of a special course "Assessment of the level of innovativeness of the educational environment of the gymnasium". The purpose of implementing the special course in the process of self-education and professional development of teachers is to prepare the heads and teachers of basic secondary education to use the tools for assessing the educational environment of the school. The author describes the content of the structural components of the special course program (purpose, subject, requirements and expected learning outcomes of teachers according to the special course program, list and content of modules, the amount of learning load and forms of organization of the educational process).
Emphasis is placed on the advisability of using the developed tools to assess the innovativeness of the educational environment of the gymnasium, which will help to determine one of the levels (adaptive, experimental, search and initiative, productive) and apply the evaluation results in the strategic planning of school work and designing of its innovative educational environment.
In our opinion, this will help to motivate teachers to participate in innovation processes and develop innovative projects.
Perspective researches are concerned with studying the results of the implementation of the special course "Assessment of the level of innovativeness of the educational environment of the gymnasium" in pedagogical practice and the search and scientific substantiation of new approaches and methods to ensure the effectiveness of innovative educational environment of educational institutions.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723869/1/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%88_%D0%9F%D0%A1%D0%9F_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202020.pdf
- Гораш, Катерина Вікторівна (orcid.org/0000-0001-8625-9774 <http://orcid.org/0000-0001-8625-9774>) (2020) Special course program "Assessment of the level of innovativeness of the educational environment of the gymnasium": content and structure Проблеми сучасного підручника (25). pp. 24-39. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2020-25-24-39
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2020-25-24-39