Record Details

Методичний потенціал нового підручника з літературного читання у 3-му класі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723744/
http://ipvid.org.ua//vypusk23/Vypusk-25/Zmist25.php
 
Title Методичний потенціал нового підручника з літературного читання у 3-му класі
The methodical potential of a new 3rd grade textbook for literature reading
 
Creator Савченко, Олександра Яківна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті проаналізовано потенціал нового підручника з літературного читання для 3-го класу в рамках реалізації вимог типової освітньої програми. Констатовано, що конструювання першого підручника за вимогами нової типової освітньої програми, його методичний аналіз є, безперечно, актуальними. Визначено функції підручника, які реалізовано у взаємозв’язку: інформаційну; мотиваційну; виховну і
розвивальну; ілюстративну; контрольно-оцінювальну; технологічну. Розкрито теоретичні та методичні засади реалізації у підручнику змістових ліній програми. Змістова
лінія «Досліджуємо і взаємодіємо медіа» є новою в початковій освіті. Вона орієнтована на підготовку молодших школярів до розвивальної і безпечної взаємодії з інформа-
ційним простором, який щільно оточує їх змалку. Для реалізації завдань цієї змістової лінії у підручнику використано інноваційні засоби: прямий — «Медіавіконця» і
опосередкований — медійні завдання до текстів і ситуацій. Такі засоби розширюють
і збагачують читацький простір молодших школярів, розвивають у них критичне й емоційне мислення. Підкреслено, що домінантою ілюстративної функції підручника обрано колаж. Цей формат дає змогу візуалізувати основні ідеї підручника (великий
колаж як візитна картка книги, а менші як заставка до кожного розділу). Форзаци унаочнюють центральну ідею — створити передумови, щоб книга була в житті дитини.
Визначено орієнтири для впровадження нового підручника в освітній процес та висвітлено особливості планування уроків (рекомендовано звернути увагу на чіткі формулювання до системи уроків кожного розділу (теми); передбачити конкретно мету та очікувані результати стосовно навчальних досягнень учнів; звертати увагу читачів не лише на те, про що йдеться у творі, а й на те, як саме це відображено в сюжеті, образах дійових осіб, засобах виразності, позиції автора, ставленні до прочитаного). Зроблено висновок, що створення підручника з літературного читання для 3-го класу за типовими освітніми програмами є новим завданням для Нової української школи.Методичний апарат та ілюстративне забезпечення підручника, створено на засадах діяльнісно-результатної освіти, мають потенціал для реалізації вимог усіх змістових ліній програми. Процесуальне виконання завдань створює передумови для розвитку позитивних особистісних якостей дитини-читача, формування відповідних ключових і предметних компетентностей.
In the article the author analyses the potential of a new textbook for literature reading for the 3rd grade within the framework of the requirements of a typical educational program. It is stated that the construction of the first textbook according to the requirements of the new
typical educational program, its methodological analysis are relevant. The following functions of the textbook are defined, which are implemented in the relationship: information; motivational; educational and developmental; illustrative; control and evaluation; technological. Theoretical and methodical bases of realization of semantic lines of the program in the textbook are
highlighted. The content line «Exploring and interacting with the media» is a new for the primary education. It focuses on preparing younger students for developmental and secure interaction with the information space that tightly surrounds them from an early age. To implement the
tasks of this content line, the author of the textbook uses innovative tools: direct — «Media Window» and indirect — media tasks to texts and situations. Such tools expand and enrich the reading space of junior schoolchildren, develop their critical and emotional thinking. It is emphasized that a collage is the dominant of the illustrative function of the textbook. This
format allows visualizing the main ideas of the textbook (a large collage as a business card of the book, and smaller as a screen saver for each section). The bookends illustrate the central idea — to create the preconditions for the book to be in the child’s life. The article identifies guidelines for the introduction of a new textbook into the educational process and highlights
the peculiarities of lesson planning (it is recommended to pay attention to clear wording in the system of lessons of each section (topic); to predict specifically the purpose and expected results in relation to students’ academic achievements; to draw readers’ attention not only
to what is said in the fiction, but how it is reflected in the plot, images of actors, means of
expression, the author’s position, attitude to what is read). It is concluded that the development
of a textbook on literature reading for the 3rd grade within the typical educational programs is a new task for the New Ukrainian School. The methodological apparatus and illustrative support of the textbook, created on the basis of activity-based education, has the potential to
implement the requirements of all content lines of the program. Procedural performance of tasks creates preconditions for development of positive personal qualities of the child-reader, formation of the relevant key and subject competences.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723744/1/%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%20%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Савченко, Олександра Яківна (orcid.org/0000-0001-5040-0860 <http://orcid.org/0000-0001-5040-0860>) (2020) The methodical potential of a new 3rd grade textbook for literature reading Проблеми сучасного підручника (25). pp. 133-148. ISSN 2411-7447