Record Details

Методологічні орієнтири та перспективи розробки концепції різнорівневої інтеграції психологічного знання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723602/
 
Title Методологічні орієнтири та перспективи розробки концепції різнорівневої інтеграції психологічного знання
Методологические ориентиры и перспективы разработки концепции разноуровневой интеграции психологического знания
Methodological guidelines and prospects for developing the concept of multilevel integration of psychological knowledge
 
Creator Завгородня, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Окреслено сучасну пізнавальну ситуацію та методологічні проблеми психології. З огляду на зазначене показано, що сформульована й розвинута Г.О. Баллом раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства має значний евристичний потенціал в контексті проблеми подолання роздробленостії психологічного знання. Висвітлено актуальність та визначено мету розробки концепції різнорівневої інтеграції психологічного знання. З урахуванням вказаного розробку концепції базовано на загально-наукових принципах цілісності, активності, розвитку, раціогуманістичній орієнтації в людинознавстві, на уявленні про структурно-функціональну різнорівневість психологічної науки та ідеї відмінностей інтеграційних процесів на різних рівнях функціонування науки. Окреслено критерії, яким має відповідати концепція (логічної послідовності, внутрішньої узгодженості положень між собою; сприйнятливості до контекстів сучасної соціокультурної та пізнавальної ситуації; використання як концептуального ресурсу ідей та методів інших інтегративно орієнтованих підходів; врахування онтологічної складності, методологічної і епістемологічної різноманітності в психології; розширення пояснювальних можливостей тощо). Визначено завдання розробки зазначеної концепції.
Очерчены современная познавательная ситуация и методологические проблемы психологии. Показано, что сформулированная и развитая Г.А. Баллом рациогуманистична ориентация в методологии человековедения имеет значительный эвристический потенциал в контексте проблемы преодоления роздробленостии психологического знания. Освещены актуальность и определены цели разработки концепции разноуровневой интеграции психологического знания. С учетом указанного разработка концепции базируется на общенаучных принципах целостности, активности, развития, взаимодействия, рациогуманистичний ориентации в человековедении, на представлениях о структурно-функциональной разноуровневости психологической науки и о различиях интеграционных процессов на разных уровнях функционирования науки. Определены критерии, которым должна соответствовать концепция (логической последовательности, внутренней согласованности; восприимчивости к контекстам в современной социокультурной и познавательной ситуации, использования как концептуальных ресурсов идей и методов существующих интегративно ориентированных подходов, учет онтологической сложности, методологического и эпистемологического разнообразия в психологии , расширения объяснительных возможностей и т.д.). Определены направления разработки указанной концепции.
The contemporary cognitive situation and methodological problems of psychology are outlined. It is shown that the ratio-humanistic orientation in the methodology of human studies proposed by Georgy Ball has a significant scientific potential in view of the problem of overcoming the fragmentation of psychological knowledge. The relevance is highlighted and the goals of developing the concept of multi-level integration of psychological knowledge are identified. With this in mind, the development of the concept is based on the general scientific principles of integrity, activity, development, interaction, ratio-humanistic orientation in human studies, on the idea of the structural and functional different levels of psychological science and on the differences in integration processes at different levels of science functioning. The criteria that the concept must meet (logical consistency, internal coherence; sensitivity to contexts in the current sociocultural and cognitive situation, using ideas and methods of existing integrally oriented approaches as conceptual resources, taking into account ontological complexity, methodological and epistemological diversity in psychology, expanding explanatory possibilities and etc.). The directions of development of this concept are determined.
 
Publisher ПП Лисенко М.М.
 
Date 2020
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723602/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%97%D0%B0%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8F_ok.pdf
- Завгородня, О.В. (2020) Methodological guidelines and prospects for developing the concept of multilevel integration of psychological knowledge Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Методологія і теорія психологія, 3 (14). pp. 56-68. ISSN 2072-4772