Record Details

Методичні вимоги до підручника з математики рівня стандарту

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723658/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
10.32405/2411-1309-2018-21-64-72
 
Title Методичні вимоги до підручника з математики рівня стандарту
Methodical requirements for a textbook on mathematics at the standard level
 
Creator Бурда, Михайло Іванович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Пропонуються методичні вимоги до розроблення навчальних текстів, системи задач і методичного апарату підручника з математики рівня стандарту, зокрема: орієнтація на результати навчально-пізнавальної діяльності, компетентнісний, діяльнісний і диференційований підходи до навчання математики, посилення прикладної спрямованості змісту навчання, відповідність навчальних текстів етапам застосування математики на практиці, укрупнення навчального матеріалу, його систематизація та ін. Обґрунтовується, що врахування при підготовці підручників наведених вимог і деяких шляхів їх реалізації покращує набуття учнями математичних та ключових компетентностей.
One of the priority tasks of the methodology of mathematics is the transition from the knowledge- and information-centred educational paradigm to the competence-oriented one. Content of a textbook of the level of standard should ensure the development of mathematical and key competencies of pupils. The formation of these competencies can be stimulated by following general requirements for the construction of textbooks, system of tasks and methodical apparatus of a textbook: orientation to the expected results of educational and cognitive activity, ensuring motivation, interest in acquiring competences, realization of competence-oriented, activity and differentiated approaches to learning, intelligibility of educational texts, organization of the learning process based on the experience of pupil's interaction with the outside world, relevance of educational texts to the stages of application of mathematics in practice, consolidation of educational material, its systematization, multilevel complexity of the content etc. The formation of key competencies requires the strengthening of the applied orientation of the content of a textbook, which will provide sufficient knowledge, skills and abilities for their successful use both in studying theoretical material, solving mathematical problems and problems of practical content and for mastering other subjects in the learning process. While studying mathematics pupils must realize that the process of its application to solving any practical problems includes: formalization (the transition from the situation described in the problem, to the mathematical model of this situation, and from it, to a clearly formulated mathematical problem), solving the task within the constructed model, interpretation (application of the result obtained to the original situation). These requirements can also be taken into account when constructing mathematics curricula for high school.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723658/1/d0ebccd9cd0a1d28d760d8fd91e0a183.pdf
- Бурда, Михайло Іванович (2018) Methodical requirements for a textbook on mathematics at the standard level Проблеми сучасного підручника (21). pp. 70-78. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2018-21-64-72
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2018-21-64-72