Record Details

Формування інформаційно-комунікаційної компетентності бакалаврів інформатики щодо використання хмаро орієнтованого навчального середовища

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717348/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3262/
 
Title Формування інформаційно-комунікаційної компетентності бакалаврів інформатики щодо використання хмаро орієнтованого навчального середовища
Formation of Information and Communication Competence of Bachelors of Informatics on the Use of Cloud-Oriented Learning Environment
 
Creator Спірін, О.М.
Вакалюк, Тетяна Анатоліївна
 
Subject 004.738 Network interconnection. Internetworking
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті уточнено поняття "інформаційно-комунікаційна компетентність бакалаврів інформатики щодо використання ХОНС", виділено критерії (ціннісно-мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний, дослідницький, дидактичний), показники та рівні (низький, середній, достатній, високий) сформованості ІК-компетентності бакалаврів інформатики щодо використання хмаро орієнтованого навчального середовища (ХОНС). Встановлено, що для підвищення ІК-компетентності учасників освітнього процесу варто проводити додаткові факультативи та (або) спецкурси. З метою вдосконалення змісту навчання бакалаврів інформатики було: спроектовано ХОНС для використання в навчальному процесі бакалаврів інформатики; дібрано хмаро орієнтовані засоби навчання, що є доцільними для застосування в процесі навчання бакалаврів інформатики; удосконалено зміст дисциплін, що безпосередньо пов’язані з програмуванням ("Програмування", "Java-програмування", "Web-програмування", "Технології програмування", "Вибрані питання комп’ютерної інженерії"), для використання ХОНС під час вивчення різних тем таких дисциплін; розроблено та впроваджено форми, методи та засоби використання ХОНС у підготовці бакалаврів інформатики; розроблено та впроваджено факультатив "Хмарні технології в освіті", що передбачає ознайомлення з особливостями використання різних хмарних технологій у навчальному процесі бакалаврів інформатики для формування їх ІК-компетентності з використання ХОНС, а також розроблено навчально-методичний комплекс дисципліни "Хмарні технології в освіті" для магістрів інформатики. Проведено аналіз результатів педагогічного експерименту, що свідчить про підвищення рівня сформованості ІК-компетентності студентів щодо використання ХОНС, а отже, і про педагогічну доцільність впровадження методичної системи використання ХОНС у підготовці бакалаврів інформатики.
The article clarifies the concept of "information and communication competence of bachelors of informatics on the use of the CBLE (Cloud-Based Learning Environment". The criteria (value-motivational, cognitive, operational-activity, research, didactic), indicators and levels (low, medium, sufficient, high) of the formation of IC competence are specified. It has been established that for increasing the IC-competence of the educational process participants it is necessary to conduct additional electives and (or) special courses. As a result, to improve the content of the bachelor's degree in computer science it was designed the CBLE for use it in the educational process of bachelors of computer science, as well as selected cloud-oriented training facilities that are expedient for application in the process of bachelor's studies in computer science; the content of disciplines directly related to programming ("Programming", "Java programming", "Web programming", "Programming technologies", "Selected issues of computer engineering") has been improved, for the use of CBLE when studying different those disciplines. Forms, methods and means of using the CBLE in the preparation of bachelors of informatics have been developed and implemented. The optional "Cloud technologies in education" was developed and introduced, which included acquainting with the peculiarities of using different cloud technologies in the educational process of bachelors of computer science for formation of their IC-competence on the use of CBLE, as well as the educational-methodical complex of the discipline "Cloud technologies in education" for masters of computer science. The analysis of the results of the pedagogical experiment has been carried out, indicating an increase in the level of formation of the students' IC competence in using the CBLE, and, consequently, on the pedagogical expediency of introducing the methodical system of using the CBLE in the preparation of bachelors of computer science.
 
Publisher ІІТЗН НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717348/1/SpirinVakaliuk13704-1-10-20191002.pdf
- Спірін, О.М. (orcid.org/0000-0002-9594-6602 <http://orcid.org/0000-0002-9594-6602>) and Вакалюк, Тетяна Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) (2019) Formation of Information and Communication Competence of Bachelors of Informatics on the Use of Cloud-Oriented Learning Environment Information Technologies and Learning Tools, 4 (72). pp. 226-245. ISSN 2076-8184