Record Details

Інтерактивні моделі як ключовий фактор формування системного мислення старшокласників

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/724125/
https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/publ/2-1-0-758
 
Title Інтерактивні моделі як ключовий фактор формування системного мислення старшокласників
Interactive models as a key factor for formation of systematic thinking of senior students
Интерактивные модели как ключевой фактор формирования системного мышления старшеклассников
 
Creator Слободяник, О.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
53 Physics
 
Description Формулювання проблеми. Аналіз результатів зовнішнього незалежного оцінювання з фізики за останні роки з дисциплін природничо-математичного циклу, зокрема з фізики, показав, що система навчання потребує кардинальних змін. Учні втрачають інтерес до фізики, хімії, оскільки відсутнє розуміння, де в житті їм можуть знадобитися здобуті знання, що свідчить про відсутність сформованості системного мислення.
Матеріали і методи. У процесі дослідження використовувались методи аналізу педагогічної, методичної літератури і дисертаційних досліджень; здійснювалося узагальнення результатів вітчизняного і зарубіжного досвіду щодо формування системного мислення старшокласників на уроках природничо-математичного циклу.
Результати. Здійснено вивчення психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження формування системного мислення старшокласників та визначено основні методи і засоби, які сприяють його успішному формуванню. Зазначено, що позитивний вплив мають засоби візуалізації інформації, встановлення міжпредметних зв’язків та використання комп’ютерних моделей.
Висновки. В ході дослідження було виявлено, що формування системного мислення учнів забезпечує всебічний розвиток особистості, цілісність у сприйнятті фізичної картини світу, взаємопов’язаність системних об’єктів, багатоаспектність. Використання засобів інформаційних технологій буде мати позитивний вплив на процес навчання, а як наслідок, на формування системного мислення за умови дотримання балансу між реальним та віртуальним.
Problem formulation.The analysis of the results of external independent assessment in physics in recent years in the disciplines of the natural-mathematical cycle, in particular in physics, showed that the education system needs radical changes. Students lose interest in physics, chemistry, because there is no understanding of where in life they may need the acquired knowledge, which indicates the lack of formation of systematic thinking.
Materials and methods. In the course of research methods of the analysis of pedagogical, methodical literature and dissertation researches were used; the results of domestic and foreign experience in the formation of systematic thinking of high school students in the lessons of the natural-mathematical cycle were generalized.
Results. The study of psychological and pedagogical literature on the problem of studying the formation of systemic thinking of high school students and identified the main methods and tools that contribute to its successful formation. It is noted that the means of visualization of information, establishing interdisciplinary links and the use of computer models have a positive impact.
Conclusions. The study found that the formation of students' systems thinking provides a comprehensive development of personality, integrity in the perception of the physical picture of the world, the interconnectedness of systemic objects, multifaceted. The use of information technology will have a positive impact on the learning process, and as a consequence, on the formation of systems thinking, provided a balance between real and virtual.
Формулировка проблемы. Анализ результатов внешнего независимого оценивания по физике за последние годы по дисциплинам естественно-математического цикла, в частности по физике, показал, что система обучения требует кардинальных изменений. Ученики теряют интерес к физике, химии, поскольку отсутствует понимание, где в жизни им могут понадобиться полученные знания, что свидетельствует об отсутствии сформированности системного мышления.
Материалы и методы. В процессе исследования использовались методы анализа педагогической, методической литературы и диссертационных исследований; осуществлялось обобщение результатов отечественного и зарубежного опыта по формированию системного мышления старшеклассников на уроках естественно-математического цикла.
Результаты. Осуществлено изучение психолого-педагогической литературы по проблеме исследования формирования системного мышления старшеклассников и определены основные методы и средства, которые способствуют его успешному формированию. Отмечено, что положительное влияние имеют средства визуализации информации, установление межпредметных связей и использование компьютерных моделей.
Выводы. В ходе исследования было выявлено, что формирование системного мышления учащихся обеспечивает всестороннее развитие личности, целостность в восприятии физической картины мира, взаимосвязь системных объектов, многоаспектность. Использование средств информационных технологий будет иметь положительное влияние на процесс обучения, а как следствие, на формирование системного мышления при условии соблюдения баланса между реальным и виртуальным.
 
Publisher Сум ДПУ ім. А.С.Макаренка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/724125/1/2020_4-26-Slobodyanyk_FMO.pdf
- Слободяник, О.В. (orcid.org/0000-0003-3504-2684 <http://orcid.org/0000-0003-3504-2684>) (2020) Interactive models as a key factor for formation of systematic thinking of senior students Фізико-математична освіта, 4 (26). pp. 107-111. ISSN 2413-158Х