Record Details

Психолого-педагогічна грамотність батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718982/
 
Title Психолого-педагогічна грамотність батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу
Psychological and pedagogical literacy parent-educators of family-type orphanages
 
Creator Дяченко, Л.М.
Марусинець, М.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Навчальну програму укладено для підтримки батьків-вихователів, підвищення їх виховного потенціалу і допомоги дітям, які виховуються у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях. У ній представлено теми, які розкривають ключові аспекти нормативно-правового забезпечення функціонування дитячих будинків сімейного типу, вікової психології, формування життєвих компетентностей дитини, подолання труднощів спілкування і попередження соціально ризикованої поведінки, налагодження ефективної взаємодії з дитиною, використання методів навчання і виховання тощо. Навчальною програмою передбачено використання форм і методів інтерактивного навчання. Зміст програми орієнтований на потреби та запити батьків-вихователів, спирається на науково-педагогічні принципи освіти дорослих (пріоритет самостійності, використання власного досвіду, індивідуальний підхід до змісту навчання, системність, усвідомленість процесу навчання, актуалізація його результатів, розвиток потреби у подальшому навчанні та самоосвіти тощо).
Навчальна програма стане корисною як батькам-вихователям дитячих будинків сімейного типу, прийомним сім’ям, так і педагогам, психологам і соціальним працівникам.
The curriculum is designed to support parent-educators, raise their educational potential, and assist children who are being raised in orphanages and foster care. It presents topics that reveal key aspects of the legal support functioning of family-type orphanages, age psychology, the formation of the child's life competencies, overcoming the difficulties of communication and prevention of socially risky behavior, forming effective interaction with the child, using of teaching and upbringing methods etc. The curriculum provides the use of forms and methods in online learning. The content of the program is focused on the needs and requests of parent-educators, based on scientific and pedagogical principles of adult education (priority of independence, use of own experience, individual approach to the content of learning, systematic, awareness of the learning process, updating its results and development of the need for further education etc.)
The curriculum will be useful for both parents of foster carers of family-type orphanages, foster carers, educators, psychologists and social workers.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України
 
Date 2019
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718982/1/2019_program_Diachenko_Marusynets.pdf
- Дяченко, Л.М. and Марусинець, М.М. (2019) Psychological and pedagogical literacy parent-educators of family-type orphanages [Teaching Resource]