Record Details

Соціально-психологічні закономірності економічного самовизначення працюючих студентів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723515/
http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i56/10.pdf
 
Title Соціально-психологічні закономірності економічного самовизначення працюючих студентів
Социально-психологические закономерности экономического самоопределения работающих студентов
Socio-psychological patterns of economic self-determination of working students.
 
Creator Мельничук, Т.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті здійснено аналіз психологічної структури економічного самовизначення особистості як суб’єктної складової процесу економічної соціалізації, що пов’язана з усвідомленням і осмисленням своєї позиції в системі привласнення економічних благ. Окреслено соціально-пихологічні закономірності економічного самовизначення студентської молоді, що суміщає навчання та роботу. З’ясовано, що найважливішим чинником економічного самовизначення працюючої студентської молоді, перш за все, є фінансове благополуччя, формування «Я-особистості» і вже потім становлення професійної ідентичності. Одночасно з’ясовано, що у працюючих студентів досить активно проходить засвоєння економічних знань та інтеріоризація нової реальності. Відмічено позитивний вплив суміщення роботи та навчання на становлення економічного мислення, розвиток економічних уявлень та отримання навичок економічної поведінки.
статье осуществлен анализ психологической структуры экономического самоопределения личности как субъектной составляющей процесса экономической социализации, связанной с осознанием и осмыслением своей позиции в системе присвоения экономических благ. Определены социально-психологические закономерности экономического самоопределения студенческой молодежи, совмещающей учебу и работу. Выяснено, что важнейшими факторами для экономического самоопределения работающей студенческой молодежи, прежде всего, являются финансовое благополучие, формирование «Я-личности» и уже потом становление профессиональной идентичности. Одновременно установлено, что у работающих студентов довольно активно проходит усвоение экономических знаний и интериоризация новой реальности. Отмечено положительное влияние совмещения работы и учебы на становление экономического мышления, развитие экономических представлений и получение навыков экономического поведения.
The article analyzes the psychological structure of economic self-determination of the individual as a subjective component of economic socialization, which is associated with his/her awareness and understanding of his/her role in the system of appropriation and use of economic goods. The author discusses the socio-psychological foundations of working students' economic self-determination, whose leading factors are personal well-being and the formation of self, rather than the formation of professional identity.
Work alongside studies has been found to have a positive effect on the formation of students' economic thinking, economic ideas and skills of economic behavior.
A significant role in working students' economic socialization is played by their psychological readiness for economic activity, their economic consciousness, vitality and readiness for independent life. Students' economic self-determination implies their having necessary motivation and such qualities as activity, responsibility, sociability, creativity, persistence, etc. Together, economic socialization and economic self-determination determine the working students' ability to make effective economic activity actors as well as their achievement and socio-economic development motivation, which occurs in parallel with their acquisition of a profession. Self-determination is seen as a relatively independent stage of socialization, which develops individuals' awareness of the purpose and meaning of life, as well as their readiness for independent living based on their desires, personal qualities, capabilities and requirements.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2020
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723515/1/%D0%A1%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE-%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%8E%D1%8E%D1%87%D0%B8%D1%85.pdf
- Мельничук, Т.І. (orcid.org/0000-0002-5205-9958 <http://orcid.org/0000-0002-5205-9958>) (2020) Socio-psychological patterns of economic self-determination of working students. Актуальні проблеми психології. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 56 (1). pp. 52-58. ISSN 2072-4772