Record Details

Selection criteria for cloud-oriented learning technologies for the formation of professional competencies of bachelors majoring in statistics

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720083/
https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2020/03/shsconf_ichtml_2020_04012/shsconf_ichtml_2020_04012.html
 
Title Selection criteria for cloud-oriented learning technologies for the formation of professional competencies of bachelors majoring in statistics
Критерії відбору хмарно орієнтованих технологій навчання для формування професійних компетентностей бакалаврів статистики
 
Creator Gavryliuk, Olga
Vakaliuk, Tetiana
Kontsedailo, Valerii V.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
311 Statistics as a science. Statistical theory
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description This article scientifically substantiates the criteria for the selection of cloud-oriented learning technologies for the formation of professional competencies of bachelors majoring in statistics, as well as presents the results of expert evaluation of existing cloud-oriented learning technologies by defined criteria. The criteria for the selection of cloud-oriented learning technologies for the formation of professional competencies of bachelors majoring in statistics, were determined: information-didactic, functional and technological. To implement the selection of cloud-oriented learning technologies for the formation of professional competencies of bachelors majoring in statistics, and effective application in the process of formation of relevant competencies, the method of expert evaluation was applied. The expert evaluation was carried out in two stages: the first one selected cloud-oriented learning technologies to determine the most appropriate by author’s criteria and indicators, and the second identified those cloud-oriented learning technologies that should be used in the educational process as a means to develop professional skills Bachelor of Statistics. According to the research, the most appropriate, convenient and effective cloud-oriented learning technologies for the formation of professional competencies of future bachelors of statistics by the manifestation of all criteria are cloud-oriented learning technologies CoCalc and Wolfram|Alpha.
У цій статті науково обґрунтовано критерії відбору хмарних технологій навчання для формування професійних компетентностей бакалаврів за спеціальністю "Статистика", а також представлені результати експертної оцінки існуючих хмарних технологій навчання за визначеними критеріями. Визначено критерії відбору хмарних технологій навчання для формування професійних компетентностей бакалаврів зі спеціальності: інформаційно-дидактичні, функціональні та технологічні. Для реалізації вибору хмарних технологій навчання для формування професійних компетентностей бакалаврів, що спеціалізуються на статистиці, та ефективного застосування у процесі формування відповідних компетенцій застосовано метод експертного оцінювання. Експертне оцінювання проводилось у два етапи: перший обрав хмарно орієнтовані технології навчання для визначення найбільш відповідних критеріїв та показників автора, а другий визначив ті технології, орієнтовані на хмару, які слід використовувати у навчальному процесі як означає розвивати професійні навички бакалавра статистики. Згідно з дослідженнями, найбільш підходящими, зручними та ефективними хмарними технологіями навчання для формування професійних компетентностей майбутніх бакалаврів статистики за проявом усіх критеріїв є хмарні технології навчання CoCalc та Wolfram|Alpha.
 
Publisher EDP Sciences
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720083/1/shsconf_ichtml_2020_04012.pdf
- Gavryliuk, Olga (orcid.org/0000-0001-9761-6511 <http://orcid.org/0000-0001-9761-6511>), Vakaliuk, Tetiana (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) and Kontsedailo, Valerii V. (orcid.org/0000-0002-6463-370X <http://orcid.org/0000-0002-6463-370X>) (2020) Selection criteria for cloud-oriented learning technologies for the formation of professional competencies of bachelors majoring in statistics SHS Web of Conferences (75). pp. 1-5. ISSN 2261-2424