Record Details

Державна мовна політика незалежної України у вимірі шкільної освіти: від витоків до сьогодення

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723734/
 
Title Державна мовна політика незалежної України у вимірі шкільної освіти: від витоків до сьогодення
State language policy of independent Ukraine in the measurement of school education: from the origins to the present
Державна мовна політика незалежної України у вимірі шкільної освіти: від витоків до сьогодення
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 32 Politics
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
93/94 History
 
Description Зміст статті полягає у з’ясуванні політики держави в галузі середньої загальноосвітньої школи щодо утвердження і поширення функціонування української мови в Україні. Особливу увагу приділено передумовам (середина 1980-х – початок 1990-х років), які спричинили визнання української мови як державної. На підставі аналізу комплексу
законодавчих і документальних джерел доведено, що зрушення в змісті і завданнях шкільної освіти стали одним з провідних чинників розбудови Української державності.
Мета статті – історико-ретроспективний аналіз перших кроків державної освітньої політики незалежної України у галузі українізації середньої загальноосвітньої школи у контексті нової мовної політики доби суверенності.
Методологія – оскільки виконане дослідження є історико-педагогічним, то головним інструментом став історіографічний аналіз дібраних документальних, архівних, наукових, соціологічних джерел з теми, відрефлексованих на основі історико-генетичного підходу у сув’язі з такими методами, як системний аналіз, що дає змогу забезпечити вивчення освітньої політики в її цілісності, та міждисциплінарний підхід.
Осягнення стратегії держави і тактики її реалізації Міністерством освіти України у певний відтинок історичного часу підпорядковується принципу каузальності і дає
підстави для визначення стійких і швидкозмінних стратегічних і тактичних цілей і програм.
Наукова новизна – вперше розкрито хронтоп розгортання мовної політики України напередодні здобуття незалежності та у її перші роки крізь призму концептуальних зрушень у реформуванні середньої загальноосвітньої школи та окреслено сучасну мовну ситуацію.
Висновки. Закладені на зламі останніх десятиріч минулого століття стратегічні ідеї щодо освітньої політики незалежної України в галузі середньої школи не лише відіграли важливу роль у піднесенні функціонування рідної мови, у започаткуванні масового формування у дітей та молоді української самоідентифікації, а й у такий спосіб явно і неявно працювали на ключову ідею – ідею українського державотворення.
На підставі висвітлення практичних заходів з реалізації стратегії українського державотворення аргументовано, що Міністерство освіти України у співпраці з письменницьким загалом, Академією наук України здійснили стратегічно важливі і тактично виважені кроки (запровадження української мови як державної і мови шкільного навчання, започаткування українського підручникотворення, розроблення нового змісту шкільної освіти з домінуванням національних пріоритетів знання та національних цінностей, зміна парадигми школи учіння на особистісно орієнтовану парадигму освіти), які дали змогу українізувати систему освіти, зокрема загальноосвітню школу.
Розбудова власної держави не можлива без україномовної, модернізованої згідно з новими викликами часу освіти, без відповідного, національно орієнтовного виховання
молодшого покоління, тому шкільна освіта у купі з дошкільною набули значення вагомого чинника націєтворення.
The content of the article summarizes the policy of the state in the field of secondary school and the aspect of the approval and spread of the functioning of the Ukrainian language in Ukraine (since the middle of 1980s till now). Particular attention is paid to the preconditions
(mid-1980s - early 1990s) that led to the recognition of the Ukrainian language as the state language and as the main language of school education. Based on the discourse analysis of the complex of legislative and documentary sources, it has been proved that changes in the content
and main goals of school education have become one of the leading factors in the development of Ukrainian state-building.
The article’s purpose is a historical and retrospective analysis of the first steps of the state educational policy of independent Ukraine in the field of ukrainization of the secondary schools in the context of the new language policy of the period of sovereignty.
Methodology. So as the research is historical and pedagogical, the main tool was the historiographic analysis of the selected documentary, archival, scientific, sociological sources on the topic, reflected on the basis of the historical and genetic approach, which was supplemented by such methods as system analysis, which allows the study of educational politics in its entirety,
as well as an interdisciplinary approach. Clarification of the strategy of the state and the tactics of its implementation by the Ministry of Education of Ukraine in a certain period of historical time is subject to the principle of causality and provides grounds for determining stable and rapidly changing strategic and tactical goals and programs.
Scientific novelty. For the first time the chronotop of the deployment of the language policy of Ukraine on the eve of gaining independence and in its early years through the prism of conceptual shifts in reforming the secondary school is revealed, and some aspects of the contemporary language situation are highlighted.
Conclusions. The strategic ideas laid down at the turn of the last decades of the 20th century related to the educational policy of independent Ukraine in the field of secondary school not only played an important role in raising the functioning of the native language, in establishing the mass formation of Ukrainian self-identification among children and young people, but also
thus contributed implementation of the key idea - the idea of building the Ukrainian state.
Based on the coverage of practical tasks to implement the strategy of the Ukrainian state, it is argued that the Ministry of Education of Ukraine, in cooperation with the Ukrainian writers' community, the Academy of Sciences of Ukraine, took important and tactically verified steps (the
introduction of the Ukrainian language as the state language and the language of school education, the beginning of the creation of Ukrainian textbooks, the development of a new the content of school education with the dominance of national priorities of knowledge and national values, a change in the paradigm of the school of learning to a personality-oriented paradigm of education), which made it possible to Ukrainize the education system, and in particular the secondary school.
The development of Ukraine as a state is impossible without the dominating of native language. So the nationally oriented education of the younger generation is the vital need, also it should be modernized according to the new challenges of the globalization time. School education
in combination with preschool have acquired the significant factor in creating a nation.
Содержание статьи заключается в выяснении политики государства в области среднего общеобразовательной школы по утверждению и распространение функционирования украинского языка в Украине. Особое внимание уделено предпосылкам (середина 1980-х - начало 1990-х годов), повлекших признание украинского языка как государственного. На основании анализа комплекса законодательных и документальных источников доказано, что сдвиги в содержании и задачах школьного образования стали одним из ведущих факторов развития украинской государственности.
Цель статьи - историко-ретроспективный анализ первых шагов государственной образовательной политики независимой Украины в области украинизации средней общеобразовательной
школы в контексте новой языковой политики суток суверенности.
Методология - поскольку выполнено исследования является историко-педагогическим, то главным инструментом стал историографический анализ отобранных документальных, архивных, научных, социологических источников по теме, отрефлексированных на основе историко-генетического подхода в связке с такими методами, как системный анализ, позволяет обеспечить изучение образовательной политики в ее целостности, и междисциплинарный подход.
Постижение стратегии государства и тактики ее реализации Министерством образования Украины в определенный отрезок исторического времени подчиняется принципу каузальности и дает основания для определения устойчивых и быстроменяющихся стратегических и тактических целей и
программ.
Научная новизна - впервые раскрыто хронтоп развертывания языковой политики Украины накануне обретения независимости и в ее первые годы сквозь призму концептуальных сдвигов в реформировании средней общеобразовательной школы и намечены современную языковую ситуацию.
Выводы. Заложенные на рубеже последних десятилетий прошлого века стратегические идеи по образовательной политики независимой Украины в области средней школы не только сыграли важную роль в подъеме функционирования родного языка, в учреждении массового формирование у детей и молодежи украинского самоидентификации, но и таким образом явно и неявно работали на ключевую идею - идею украинского государства.
На основании освещение практических мероприятий по реализации стратегии украинского государства аргументировано, что Министерство образования Украины в сотрудничестве с писательским общем, Академией наук Украины осуществили важные и тактически выверенные шаги (введение украинского языка как государственного и языка школьного обучение, начало украинской учебников, разработка нового содержания школьного образования с доминированием национальных приоритетов знания и национальных
ценностей, изменение парадигмы школы учения на личностно ориентированную парадигму образования), которые позволили украинизировать систему образования, в частности общеобразовательную школу.
Развитие собственного государства невозможна без украиноязычной, модернизированной согласно новыми вызовами времени образования, без соответствующего, национально ориентированного воспитания молодого поколения, поэтому школьное образование в сочетании с дошкольным приобрели значение весомого фактора нации.
 
Publisher Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723734/1/%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%20%D0%9D.%D0%9F.%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2020visnik4_167%2811%29_coda-181-190.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) (2020) State language policy of independent Ukraine in the measurement of school education: from the origins to the present Bulletin of the National University "Chernihiv Collegium" named after T. G. Shevchenko, 11 (167). pp. 181-190. ISSN 2663-9114