Record Details

Експеримент з розвитку інформаційно-дослідницької компетентності науковців і викладачів на основі відкритих електронних систем

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723859/
 
Title Експеримент з розвитку інформаційно-дослідницької компетентності науковців і викладачів на основі відкритих електронних систем
Experiment on the development of information and research competence of scientists and teachers on the basis of open electronic systems
 
Creator Спірін, О.М.
Іванова, С.М.
Лупаренко, Л. А.
Дудко, А.Ф.
Олексюк, Василь Петрович
Новицька, Т.Л.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article deals with the organization, the main stages, and the results of the pedagogical experiment aiming to verify the model and method for the development of
information and research competence of scientific and scientific-pedagogical workers. This model is based on open electronic scientific and educational systems (OESES), designed to effectively organize and support scientific research in education, pedagogy, social and behavioral sciences.
Based on the analysis of domestic and foreign studies, as well as the authors' own experience the concept of OESES has been clarified. It is substantiated that it is advisable to use scientific electronic libraries, electronic open journal systems (EOJS), scientometric databases, electronic social networks, systems for assessing the quality of pedagogical tests, systems for digital identification of scientists, and scientific publications, software for checking the uniqueness of
texts. Nowadays, these tools are in demand and are widely used to organize scientific and educational activities in educational institutions and scientific institutions around the world. An experiment on testing the effectiveness of the method of using OESES for the development of
information and research competence of scientists in their professional activities was carried out in scientific institutions of the NAES of Ukraine (ascertaining stage) and in research departments of 3 universities of Ukraine (forming stage) for 3 years. At the ascertaining stage, ICT tools for the publication and dissemination of research results were identified. The scientists` attitude to these
tools was studied. At the formative stage, the main hypothesis of the research was confirmed. The level of information and research competence of scientific and scientific-pedagogical workers are increasing in the conditions of methodologically grounded use of OESES. It was found that the experimental methodology provides a positive effect on the development of information and
research competence. The angular Fisher transformation method was used to check the statistical significance of the results.
Стаття присвячена організації, основним етапам та аналізу результатів педагогічного експерименту з верифікації моделі розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових і науково-педагогічних працівників та перевірки ефективності відповідної методики. В основу такої моделі покладено відкриті електронні науково-освітні системи (ВЕНОС), призначені для ефективної організації та підтримки наукових досліджень у галузі освіти, педагогіки, соціальних і поведінкових наук. На основі аналізу вітчизняних та зарубіжних досліджень, власного досвіду авторів уточнено поняття ВЕНОС.
Обґрунтовано, що до його структури доцільно додати наукові електронні бібліотеки, електронні відкриті журнальні системи (ЕВЖС), наукометричні бази даних, електронні
соціальні мережі, системи оцінювання якості педагогічних тестів, системи цифрової ідентифікації вчених та їх наукових публікацій, програмні засоби перевірки унікальності текстів. Нині ці засоби є затребуваними та широко застосовуються для організації наукової та навчальної діяльності в закладах освіти та наукових установах усього світу. Експеримент з перевірки ефективності методики використання ВЕНОС для розвитку інформаційно-дослідницької компетентності дослідників у їх професійній діяльності проводився в наукових установах НАПН України (констатувальний етап) та в науково-дослідних
підрозділах трьох ЗВО України (формувальний етап) упродовж 3 років. На констатувальному етапі було визначено засоби ІКТ, які доцільно використовувати для оприлюднення та розповсюдження результатів досліджень, а також вивчено ставлення науковців до їх використання. На формувальному етапі підтверджена основна гіпотеза дослідження про підвищення рівня розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових і науково-педагогічних працівників за умов цілеспрямованого та методичнообґрунтованого застосування ВЕНОС. Встановлено, що розроблена експериментальна методика забезпечує позитивний розвиток ціннісно-мотиваційного, когнітивного, операційно-діяльнісного і дослідницького компонентів інформаційно-дослідницької компетентності. Для перевірки статистичної значущості отриманих результатів було використане кутове перетворення Фішера.
 
Publisher Інститут інформаційних технологій і засобів навчання
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723859/1/4201-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-18186-1-6-20201119%20_2_%252525255E%252525255E.pdf
- Спірін, О.М., Іванова, С.М., Лупаренко, Л. А., Дудко, А.Ф., Олексюк, Василь Петрович and Новицька, Т.Л. (2020) Experiment on the development of information and research competence of scientists and teachers on the basis of open electronic systems Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (80). ISSN 2076-8184