Record Details

Experience-technologies in the development of information readiness of pedagogical employees for the performance of their professional activities

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722859/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt
 
Title Experience-technologies in the development of information readiness of pedagogical employees for the performance of their professional activities
Експірієнс-технології у розвитку інформаційної готовності педагогічних працівників до їх професійної діяльності
 
Creator Sorochan, Tamara
Bondarchuk, Olena
Olifira, Larysa
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
 
Description The article features an innovative approach to the development of information readiness of pedagogical staff for the performance of their professional activities in full-time distance postgraduate learning.
The essence and components (motivational, cognitive, operative and personal) of pedagogical staff's readiness for professional activity are characterized. Indicators of the distribution of teachers by levels of their information readiness (low, medium, high) for professional activity are
given.
The article also highlights methodology and results of the empirical study of the levels of pedagogical staff's information readiness for their professional activity, testifying to the insufficient level of development of such readiness with a considerable number of educators. It is
shown that a high level of such readiness is peculiar to only one-tenth of the participated educators, who have deep and complete knowledge, skills and experience of work with
information. They are characterized by developed personal qualities that provide active character and responsible attitude to the professional activity in the conditions of uncertainty. Other respondents have a partial (or nonexistence) awareness of possible negative consequences from the use of information, insufficient willingness to bear responsibility, as well as an inability to
understand the regularities of information processes in the context of uncertainty, etc.
The essence of experience technologies of the development of information readiness of pedagogical staff to professional activity in conditions of part-time distance teaching in postgraduate education is revealed. It also highlights the specific features of the implementation of
experience technologies regarded as a tool for specialist training on the basis of practical experience and their application in the process of professional development. It emphasizes the effectiveness of experience technologies in non-linear forms of training, which create the conditions for learners to make a conscious choice of learning content and forms of their own professional development.
У статті представлений інноваційний підхід до розвитку інформаційної готовності педагогічних кадрів до виконання своєї професійної діяльності в умовах очно-дистанційної форми післядипломної освіти.
Охарактеризовано сутність і складові (мотиваційну, когнітивну, операційні та особистісну) інформаційної готовності педагогічних працівників до професійної діяльності. Наведено індикатори розподілу освітян за рівнями інформаційної готовності (низький, середній,
високий) до професійної діяльності.
Висвітлено методику та результати емпіричного дослідження рівнів інформаційної готовності педагогічних працівників до професійної діяльності, які свідчать про недостатній рівень розвитку такої готовності значної кількості освітян. Показано, що високий рівень інформаційної готовності властивий лише десятій частині досліджуваних освітян, які мають глибокі і повні знання, уміння й навички роботи з інформацією, характеризуються розвинутими особистісними якостями, що забезпечує активний характер і відповідальне ставлення до її використання в практиці професійної діяльності в умовах невизначеності. Щодо інших педагогічних працівників, то їм притаманне часткове усвідомлення (або взагалі його відсутність) можливих негативних наслідків від використання інформації, недостатня готовність нести за це відповідальність; нездатність розуміти закономірності інформаційних процесів в умовах невизначеності тощо.
Розкрито сутність експірієнс-технологій розвитку інформаційної готовності педагогічних працівників до професійної діяльності в умовах очно-дистанційної форми післядипломної освіти. Висвітлено особливості реалізації експірієнс-технологій як інструменту навчання фахівців на основі практичного досвіду, їх застосування в процесі професійного розвитку.
Підкреслено ефективність експірієнс-технологій у нелінійних формах навчання, які передбачають свідомий вибір особами, які навчаються, змісту і форм власного професійного розвитку.
 
Publisher Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722859/1/3627-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-16185-1-10-20200430_%D0%A1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%87%D0%B0%D0%BD%2C%20%D0%9E%D0%BB%D1%96%D1%84%D1%96%D1%80%D0%B0%2C%20%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf
- Sorochan, Tamara (orcid.org/0000-0002-4704-2385 <http://orcid.org/0000-0002-4704-2385>), Bondarchuk, Olena (orcid.org/0000-0003-3920-242X <http://orcid.org/0000-0003-3920-242X>) and Olifira, Larysa (orcid.org/0000-0002-9534-1451 <http://orcid.org/0000-0002-9534-1451>) (2020) Experience-technologies in the development of information readiness of pedagogical employees for the performance of their professional activities Information technologies and learning tools, 2 (76). pp. 279-289. ISSN 2076-8184