Record Details

Специфіка формування граматичної компетенції у дітей з тяжкими порушеннями мовлення

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723550/
 
Title Специфіка формування граматичної компетенції у дітей з тяжкими порушеннями мовлення
Тhe grammatical competence forming specificity in children with severe speech disabilities
 
Creator Трофименко, Людмила Іванівна
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Встановлено, що первинний недорозвиток мовлення в учнів початкових класів зумовлює специфічні особливості опанування усного та писемного мовлення та стає причиною навчальних труднощів під час оволодіння морфологічним аналізом, синтезом, порівнянням, мовними узагальненнями, необхідними для теоретичного вивчення граматики.
Недостатнє засвоєння мовних знань (особливо семантичних одиниць на різних рівняхорганізації мови) та мовних навичок (особливо граматичних) обмежує можливості спонтанного розвитку мовленнєвої системи, зокрема самостійне засвоєння значень нових слів, з потоком яких дитина зустрічається в навчальній літературі по всіх шкільних предметах. Це веде до недостатнього розуміння усного і особливо писемного мовлення, що зрештою ускладнює процес оволодіння шкільними знаннями.
З урахуванням отриманих експериментальних даних про труднощі, типи помилок, які проявляються на фоні базового мовленнєвого порушення, розроблено та представлено теоретичні й прикладні підходи до вирішення питання формування граматичних знань про морфемну структуру слова.
Undeveloped speech of children at primary school causes specific features of oral and written speech mastering and becomes a reason of difficulties in morphological analysis mastering, synthesis, comparison, linguistic generalizations that is necessary fortheoretical study of grammar. Insufficient learning of linguistic means (especially semantic units at different levels of the organization of language) and language skills (especially grammatical) limit the opportunities of spontaneous development of the speech system, in particular, the self-assimilation of the values of new words from educational literature which a child encounters in all school subjects.It leads to insufficient understanding of oral and especially written speech that ultimately complicates the process of school knowledge mastering.However, this category of children are characterized by certain features of mental activity: underdevelopment of operations of analysis, synthesis, generalization, classification; construction of inferences; insufficient volume of short-term auditory memory, slowed down the dynamics of the learning process, the use of low performance methods of memorization.There is an underdevelopment of long-term memory, difficulty of switching and distribution of attention. These features have a significant influence to the assimilation of the grammatical system of language and primarily semantic sentence structure. Our research found that children with violations of phonemic, lexical-grammatical systems of language do not formulate generalized language (phonemic, morphological, syntactic), which are necessary for theoretical study of grammar, including the possession of various types of linguistic analysis (morphemic, phonemic, lexical, word-building).
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723550/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A2%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_2020.pdf
- Трофименко, Людмила Іванівна (orcid.org/0000-0001-9062-0294 <http://orcid.org/0000-0001-9062-0294>) (2020) Тhe grammatical competence forming specificity in children with severe speech disabilities Exceptional child: teaching and upbringing, 2 (98). pp. 64-73. ISSN 2312-2781