Record Details

Платформа відкритої науки та застосування її компонентів в освітньому процесі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723297/
 
Title Платформа відкритої науки та застосування її компонентів в освітньому процесі
The open science platform and application of its components in the educational process
 
Creator Мар'єнко, Майя Володимирівна
Шишкіна, М.П.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В статті розглянуто концепцію відкритої науки та відкритих даних та перспективи застосування цих ідей в освітньому процесі. Висвітлено саучасний стан розроблення проблеми у педагогічній теорії і практиці. Зокрема, певні кроки щодо використання ідей відкритої науки у вітчизняному освітньому просторі вже були зроблені в результаті затвердження у 2018 р. Дорожньої карти інтеграції України до Європейського дослідницького простору. Наведено результати опитування щодо використання сервісів відкритої науки освітянами. В окремих ЗВО до змісту дисциплін внесено питання та теми, що пов’язані з відкритими даними чи відкритою наукою. Також, як свідчить аналіз досліджень, українські науковці пропонують звернути увагу на Європейські проекти, що сприяють ширшому використанню концепції відкритої науки, оскільки це є практичний досвід країн. Подібний досвід сприятиме в подальшому створенню та розвитку національних дослідницьких інфраструктур задля популяризації та вільного доступу науковців до будь-якого дослідження, що фінансується державою. Проте, аналіз показав, що наразі бракує методик (чи методичних систем) використання сервісів відкритої науки в освітньому процесі, зокрема, підготовки вчителів до роботи у наукових ліцеях. Було проведено опитування освітян «Використання сервісів відкритої науки для постановки і дослідження стану наукової проблеми», яке показало, що більшість респондентів в першу чергу цікавляться матеріалами своїх колег з престижних фахових журналів. Лише четверта частина респондантів взагалі знає, що таке відкрита наука. Так, було з’ясовано, що сервіси відкритого доступу (зокрема наукових матеріалів) є інструментом використання ідей відкритої науки. В якості прикладу розглянуто сервіс відкритого доступу arXiv: основи роботи з даним сервісом та особливості його використання. Сервіси спільної роботи над навчальними проектами теж можна вважати сервісами відкритої науки, оскільки більшість з них мають інструментарій для подальшого, публічного оприлюднення отриманих результатів. Як приклад наведено огляд месенджера Discord, що останнім часом претендує на використання в хмаро орієнтованих системах, містить інструменти, які є хмарними та легко інтегрується з іншими сервісами (чи системами) завдяки відкритому коду. Окрім цього наявний інструментарій задля створення відкритих спільнот (серверів) задля подальшого приєднання будь-якого користувача. Окремої уваги заслуговує Європейська хмара відкритої науки (European Open Science Cloud, EOSC), оскільки є досить потужною платформою для використання як науковцями так і освітянами. Окреслено шляхи застосування її компонентів в освітньому процесі.
The article considers the concept of open science and open data in the context of educational applications. As the Roadmap for Ukraine's integration into the European Research Area was approved in 2018, some steps have already been taken to use the ideas of open science. In some educational establishments, the learning content includes issues and topics related to open data or open science. The current state of the art and the experience of using open science systems in educational prosess in Ukraine is undertaken. Such experience will contribute to the further creation and development of a national scientific infrastructure, for the promotion and providing free access to any state-funded research. However, the analysis showed that currently there is lack of methods (or methodological systems) of using open science services to train educators and teachers in particular for work in scientific lyceums. A survey of educators "Using open science services to pose and resolve the research problem" was conducted, which showed that most respondents are primarily interested in the materials of their colleagues from professional journals mainely not widely accessed. Only a quarter of respondents know what open science is. It has been found that open access services (including scientific materials) are tools for using the ideas of open science. As an example, the open access service arXiv is considered: the basics of working with this service and the features of its use are described. Services for collaborative work on educational projects can also be considered as open science services, as most of them have the tools for further, public disclosure of the results. An example is the review of Discord Messenger, which recently claims to be used in cloud-based systems, contains tools that are cloud-based and easily integrated with other services (or systems) through open source. In addition, there are tools available to create open communities (servers) for further connection of any user. The European Open Science C;oud (EOSC) deserves special attention, as it is a rather powerful platform for the use both by scientists and educators. The advisable ways of application of its components in the educational process are outlined.
 
Publisher Херсонський державний університет
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723297/1/Marienko%20Shyshkina.pdf
- Мар'єнко, Майя Володимирівна (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) and Шишкіна, М.П. (orcid.org/0000-0001-5569-2700 <http://orcid.org/0000-0001-5569-2700>) (2020) The open science platform and application of its components in the educational process Інформаційні технології в освіті, 4 (45). ISSN 2306-1707